Het aandeel noteerde rond donderdagmiddag al bijna 5 procent hoger. Het voorbije beursjaar was er voor de belegger in AB InBev één om snel te vergeten: het aandeel zakte van 95 euro in maart vorig jaar, naar 56 euro begin dit jaar.
...

Het aandeel noteerde rond donderdagmiddag al bijna 5 procent hoger. Het voorbije beursjaar was er voor de belegger in AB InBev één om snel te vergeten: het aandeel zakte van 95 euro in maart vorig jaar, naar 56 euro begin dit jaar.Diverse twijfels knaagden aan de Belgische-Braziliaanse wereldbrouwer. Vandaag werden enkele daarvan uitgeklaard. Ja, maar met de hakken over de sloot. De verkoop van eigen biermerken steeg met een luttele 0,8 procent, naar een weliswaar indrukwekkende 500,5 miljoen hectoliter (meer dan een kwart van al het bier dat in de wereld wordt verkocht). Dat het volume niet sterk klimt, mag niet echt verbazen. De strategie lijkt vrij simpel: bier verkopen tegen hogere prijzen. En dat lukte alweer, want de omzet per hectoliter steeg met bijna 5 procent. Ook de geconsolideerde omzet kende een organische groei met 5 procent, naar 55 miljard dollar. Daarop werd een bedrijfswinst van bijna 18 miljard dollar gehaald, een klim met 9 procent.Heel belangrijk in de strategie van hogere prijzen is de verkoop van de premiummerken. Dat zijn bieren die de consument als bijzonder aanziet, en waarvoor hij dus meer wil betalen. De drie wereldmerken Budweiser, Stella Artois en Corona scoorden alweer vorig jaar. De Amerikaanse pils zag zijn omzet met ruim 5 procent groeien, net als de pils uit Leuven. Het Mexicaanse Corona klopte zijn twee broertjes, met 18 procent omzetgroei. Het trio zorgde vorig jaar voor liefst 21 procent van de omzet. En CEO Carlos Brito belooft nog veel meer. "De beweging naar premium moet nog beginnen in de bierwereld. Dat segment staat voor ongeveer een tiende van het wereldwijde biervolume. We hebben een zeer brede waaier van sterke premiummerken, van niet-alcoholische tot sterke bieren. Maar uiteraard blijft ook volumegroei belangrijk. Maar we maken altijd de juiste afweging tegen een goede prijs en volume."De Verenigde Staten zijn de meest winstgevende markt voor de grootste brouwer ter wereld. AB InBev is er marktleider met 42 procent. Maar tien jaar geleden was dat nog 49 procent (in volume). De groep verkocht er vorig jaar 101 miljoen hectoliter, tegenover nog 122 miljoen hectoliter in 2008. Vooral de pilsbieren Bud Light en Budweiser dalen. Met ambachtelijke en speciale bieren scoort de brouwer er wel nog. AB InBev is bijvoorbeeld de marktleider in ambachtelijke bieren. Toch daalden vorig jaar de omzet en de winstgevendheid. "Vorig jaar kregen we met Michel Doukeris een nieuwe landendirecteur. De nieuwe ploeg heeft een duidelijk gefocuste strategie", weert Carlos Brito zich als een duivel in een wijwater. "Het premiummerk Michelob blijft groeien, en betekent al een tiende van ons volume. Bovendien groeien onze ambachtelijke bieren sneller dan de markt van die niche (die vorig jaar met 5 procent vooruitging, nvdr). We hebben 15 procent marktaandeel in het segment van nieuwe biertjes. Die producten worden duurder betaald."In het tweede uiterst belangrijke land, Brazilië, ging het vorig jaar niet naar verwachting. De biervolumes gingen met 3 procent achteruit, naar 78 miljoen hectoliter. De omzet steeg weliswaar met bijna 2 procent. Ook hier groeit AB InBev zeer sterk met zijn wereldmerken: Budweiser (een kwart vooruit), Stella Artois (40 procent meer). Corona deed er nog een schepje bovenop: een klim met drie kwart. AB InBev voelt in Brazilië weliswaar de concurrentie van Heineken. Het nummer twee is tevreden met gevoelig lagere winstmarges, en doet de marktleider daarmee wat pijn. AB InBev biedt weerwerk. Het wordt zelf actiever in het goedkopere marktsegment. Carlos Brito: "Het consumentenvertrouwen is gestegen sinds er een nieuwe president is. In het laatste kwartaal van vorig jaar zagen we de volumes alweer vooruitgaan".Nog een kopzorg voor de belegger het voorbije jaar waren de hoge financiële schulden. Eind vorig jaar bedroeg de netto financiële schuld 102,5 miljard dollar. Dat is amper 2 miljard dollar minder dan eind 2017. Maar de brouwer benadrukt dat 94 procent van die schulden een vaste rentevoet hebben. Bovendien dekken de jaarlijks beschikbare liquide middelen _ 16 miljard dollar _ ruimschoots de jaarlijkse aflossingen van de leningen. "Wij genereren heel veel cash", benadrukt CFO Felipe Dutra. "Vorig jaar haalden we een operationele kasstroom van bijna 15 miljard dollar".Daarmee is de goednieuwsshow nog niet voorbij. AB InBev verwacht dat het ook dit jaar meer duurder bier kan verkopen, en dus meer winst kan maken.