In mei was het nieuwe Audi-model al eens beloofdaan de fabriek in Vorst. Half oktober werd de belofte herhaald. Het heette enkel nog een formaliteit te zijn, die half november zou worden bekrachtigd.
...

In mei was het nieuwe Audi-model al eens beloofdaan de fabriek in Vorst. Half oktober werd de belofte herhaald. Het heette enkel nog een formaliteit te zijn, die half november zou worden bekrachtigd.Maar eind 2015 komt er nog altijd geen witte rook uit de schouw van de fabriek in Vorst. Er is nog geen bevestiging van een nieuw model dat de fabriek en haar 2600 werknemers mogen assembleren. Dieselgate en de sjoemelsoftware bij de Volkswagen-groep gooien roet in het eten.In de fabriek gaat de productie van de A1 onverstoord door. Het blijft wachten op een goed moment voor de aankondiging van de opvolger. Misschien het Autosalon op de Heizel, dat half januari start? "Er is nog geen beslissing genomen", meldt Andreas Cremer, secretaris-generaal van Audi Brussels.De wagen waarvan sprake voor Vorst is een elektrische terreinwagen. De 'e-tron quattro', of Q6, werd half september geshowd tijdens het Autosalon in Frankfurt. Hij komt vanaf 2019 in de markt, en wordt de eerste elektrische wagen van de Duitse autobouwer van premiummerken. De Q6 wordt een directe concurrent van het SUV-model van Tesla, heeft een actieradius van 500 kilometer, en een batterij die na een half uur weer is opgeladen.Heel vernieuwend en spannend dus. Daarom ook dat Vorst reikhalzend uitkijkt naar het nieuwe model. De fabriek heeft ervaring met de bouw van nieuwe modellen. Ook het huidige model, de Audi A1, was bij de lancering in 2010 een nieuwkomer in de markt. Een compacte stadswagen, het kleinste model van Audi. Het sloeg aan, maar de A1 heeft de top van zijn levenscyclus bereikt. 2012 was een topjaar, met 122.843 gebouwde exemplaren. In 2015 maakt de fabriek iets meer dan 115.000 wagens.Van de Q6 zullen ongetwijfeld minder stuks van de assemblageband rollen. De Q6 is een grotere, en ook veel complexere wagen. De investering in de assemblage van het nieuwe model zou 600 miljoen euro bedragen. Diverse overheden hebben al tegemoetkomingen beloofd voor een bedrag van 130 miljoen euro: via de taxshift, andere lastenverlagingen en opleidingssteun voor de omscholing van de werknemers.Dan is de situatie bij Volvo Cars in Gent duidelijker. Daar is dit jaar al gestart met een investering van 200 miljoen euro. In Gent worden voortaan allen nog kleinere Volvo's gebouwd, de opvolgers van de V40. Ook die wordt vandaag al in Gent gebouwd, en is, na de XC60 (die ook in Gent van de band rolt), het meest verkochte model. In 2015 rolden 252.000 wagens van de band, 4 procent minder dan in het recordjaar 2014. De daling is het gevolg van de productieverschuiving van de XC60 voor de Chinese markt naar een fabriek in China."Die productie is een pak meer dan initieel gepland, dankzij de goede verkoop", zegt woordvoerder Mark De Mey. Want het gaat goed met de Zweeds-Chinese autogroep. Tot eind november verkocht Volvo Cars 441.002 wagens, ruim 5 procent meer dan in dezelfde periode van 2014. En de doelstelling blijft 800.000 wagens rond 2019. Gent zit in die optiek in een zetel. Alleen worden de jaren 2016-2017 overgangsjaren, waarin de omschakeling naar de nieuwe modellen gebeurt. Dat betekent ook periodes van economische werkloosheid voor de 4500 werknemers.