Yum! Brands is een hongerige wolf
In 1997 wou frisdrankengigant Pepsico zijn fastfoodrestaurants KFC, Pizza Hut en Taco Bell verkopen. Een paar jaar later (2002) was Yum! Brands geboren. Vandaag de dag is deze groep uitgegroeid tot de wereldleider op basis van het aantal fastfoodrestaurants (voor Mc Donald’s).
Yum! Brands telt volgens Arnaud Delaunay van Leleux meer dan 38.000 vestigingen in bijna 120 landen. Al meer dan 5 jaar richt de groep zich vooral op zijn internationale expansie, wat verklaart waarom het Amerikaanse bedrijf 50% van de omzet (en bedrijfswinst) in China genereert.
Een analyse van het aantal restaurants in groeimotor China doet begrijpen waarom Delaunay Yum! Brands als een “hongerige
wolf” bestempelt.
In 2009 telde de groep 2.866 fastfoodrestaurants in China, eind 2010 stond de teller op 3.228 en in 2011 werd een aantal van 3.705 restaurants bereikt.
Eind september 2012 bezat Yum! Brands 4.500 restaurants in China! Door zijn sterke aanwezigheid in China en andere opkomende landen is de groep volgens Arnaud Delaunay in staat om op 2 trends mee te surfen.
Ten eerste zijn er de stijgende inkomens van de middenklasse in de opkomende landen. Zo bedroeg bijvoorbeeld tussen 2003 en 2011 de gemiddelde loonstijging in China 15%.
En deze inkomensgroei maakt het mogelijk dat de middenklasse in de groeilanden kan profiteren van meer Westerse onsumptiepatronen.
De tweede motor voor de groei is de verdere verstedelijking van de groeilanden die nu reeds de helft van alle consumenten ter wereld op hun grondgebied hebben. In 2009 overtrof het aandeel van de wereldbevolking dat in stedelijke gebieden leeft de kaap van de 50%.
Vanwege hun snelle industrialisering concentreert dit verstedelijkingsfenomeen zich vooral in de ontwikkelingslanden. Alzo zal de toename van de stedelijke bevolking in de ontwikkelingslanden vooral een voordeel bieden aan die bedrijven die aan de particuliere consumptie gelinkt zijn.
Yum! Brands zal volgens Arnaud Delaunay van dit potentieel op lange termijn zeker kunnen profiteren! Hij geeft een “houden”-advies op korte termijn en wacht op een beter moment om zich te positioneren in dit aandeel.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier