WPP rekent op betere marges
‘s Werelds grootste communicatie- en reclamebureau WPP heeft in het eerste halfjaar de omzet 5,5% zien stijgen (3,5% autonome omzetgroei) tot GBP 4,97 miljard. Dit was volgens ABN Amro min of meer conform de verwachtingen. De winst is 10% gestegen tot GBP 682 miljoen.
Komend jaar zal meer uitdagend zijn, aldus het Britse bedrijf. Dat komt door het ontbreken van grote, omzetaanjagende evenementen als de Olympische Spelen of de Amerikaanse presidentsverkiezingen. WPP heeft dit jaar GBP 300 tot GBP 400 miljoen in kas voor overnames.
De neerwaarts bijgestelde vooruitzichten zijn teleurstellend. Toch verwacht het bedrijf de marges licht te kunnen verbeteren. De negatieve autonome omzetgroei in de Verenigde Staten is een verrassing en komt omdat de zorg de hand op de knip houdt.
Opkomende markten laten echter bijna 10% autonome groei zien, en ook de digitale communicatie- en reclameactiviteiten zitten in de lift.
Veel aankopen gedaan
WPP heeft recent westerse bedrijven gekocht die zich bezighouden met digitale communicatie- en reclameactiviteiten om de negatieve effecten van de Europese schuldencrisis te compenseren.
Vorig jaar zijn bijna 30 bedrijven of bedrijfsonderdelen gekocht. In de eerste helft van dit jaar ging het om 40 kleine acquisities.
Voor een cyclisch aandeel als WPP is 3,5% autonome omzetgroei in het huidige economische klimaat geen slechte prestatie. Dat laat de waardering van het aandeel ook zien. ABN Amro handhaaft daarom de opinie kopen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier