Wie heeft de zwakste troeven in handen: de euro of de dollar?

Op de valutamarkten is de koers van de euro vandaag opnieuw verzwakt ten opzichte van de dollar, er is sprake van een verlies van ruim een half procent. Toch blijft het volgens de analisten de vraag welke van beide valuta’s op langere termijn het hardst onderuit zal gaan.

Volgens David Bloom, valutaspecialist bij HSBC, is de euro inderdaad misschien de zwakste van beide munten, maar komt de dollar is niet veel sterker.

Bloom stelt vast dat de beleggers steeds meer beide valuta’s in de steek laten en op zoek gaan naar alternatieven. Op termijn kan ook de dollarkoers fors gaan dalen.

Op de obligatiemarkten blijven de koersen van de Spaanse staatsobligaties dalen, waardoor de rendement oplopen. Als gevolg daarvan duiken ook de aandelenkoersen verder in het rood, met verliezen van ruim anderhalf procent voor de belangrijkste indices.

Barco heeft al heel wat vooruitgang geboekt

Dit is de commerntaar Eric Van Zele, CEO van het bedrijf, vanmorgen op de kwartaalcijfers van Barco gaf:

“Barco heeft in de eerste jaarhelft sterke resultaten laten optekenen, en dit dankzij de stijging in de verkoop tijdens het tweede kwartaal in alle bedrijfssegmenten”, zei Van Zele, President en CEO.

“Dankzij een grotere schaal en een sterkere gemeenschappelijke operationele onderbouw is onze EBITDA-marge met 130 basispunten gestegen tot 13,5 %, en dit ondanks stevige investeringen in zowel verkoop- als marketinginitiatieven, alsook in nieuwe technologieplatformen; bouwstenen voor onze strategische doelstellingen op langere termijn. Een sterke kasstroom gecombineerd met een verder gezet efficiënt beheer van het werkkapitaal droeg bij tot een gezonde cashpositie van het bedrijf.”

“Verder is ook ons marktaandeel in alle doelmarkten blijven stijgen en hebben we ons wereldwijd leiderschap in de kernmarkten van Barco versterkt”, voegde Van Zele daar nog aan toe.

“We willen de nieuwe kansen die zich voordoen in de mid-segmenten en de ‘netwerkvisualisatie’-technologie ten volle benutten en dit over alle markten heen. Daarom richten onze prioriteiten voor 2012 zich enerzijds op de uitbreiding van ons product portfolio en anderzijds op onze sales en marketing activiteiten. We hebben al heel wat vooruitgang geboekt op het vlak van deze prioriteiten. Zo hebben we bijvoorbeeld een aantal marketingprogramma’s gelanceerd in de segmenten ‘Patient Care’ en ‘Digital Operating Room’ van onze divisie Healthcare, alsook in de ‘Corporate AV’ segmenten van onze divisies Entertainment en Control Rooms.”

“Door deze prioriteiten uit te voeren, werkt Barco verder aan een rendabele groei voor alle divisies,” concludeerde Van Zele.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content