VW en de lastige weg naar glorie
Twee jaar geleden ging Volkswagen een samenwerkingsverband aan met Suzuki. Volgens velen een meesterzet.
Niet alleen zou Suzuki de autogigant kunnen leren over het produceren van kleine goedkope auto’s maar de samenwerking zou ook, mede mogelijk gemaakt door de joint venture met Maruti (marktleider India en Nepal), direct toegang geven tot de groeiende Indiase markt.
Helaas is volgens Royal Bank of Scotland tot nu toe het samenwerkingsverband niet helemaal verlopen als van tevoren gehoopt.
Via verschillende media heeft `de top’ binnen Suzuki aangegeven ontevreden te zijn met VW en als reactie hierop beweert VW dat Suzuki, niet geheel volgens afspraak, diesel motoren van concurrent Fiat heeft gekocht.
Suzuki heeft vorige maand zelfs getracht VW te forceren de aandelen te verkopen door middel van een arbitrage zaak.
Afgezien van de recente problemen met Suzuki, heeft Volkswagen ook de aanstaande fusie met Porsche opgegeven vanwege juridische lasten.
Toch ziet het ernaar uit dat het voltooien van de fusie slechts een kwestie van tijd is.
De overeenkomsten met Suzuki, Porsche en MAN lijken deel te uit te maken van een groot plan om de glorie van eind jaren ’90 weer te doen herleven.
Het ontbreekt niet aan liquide middelen om de plannen te verwezenlijken. Het succes voor Volkswagen in 2012 lijkt vooral af te hangen in het hebben van geduld.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier