Vivendi weigert Universal te verkopen

Vorige week trok volgens Arnaud Delaunay van Leleux Vivendi de aandacht van beleggers vanwege de weigering om Universal Music Group te verkopen (want Vivendi beschouwt UMG als een “strategisch activiteit”) aan de Japanse telecomgroep Softbank (Softbank bood 8,5 miljard dollar).

Deze categorische weigering van het management is een direct gevolg van de strategie die in december vorig jaar gelanceerd werd.

Daarbij gaat de groep zich meer richten op de media-activiteiten (Canal+/Universal Music Group/Activision Blizzard, activa die recurrente inkomsten opleveren) en zich geleidelijk terugtrekken uit de telecomactiviteiten: er lopen gesprekken met de VAE voor het belang van 53% in Maroc Telecom, de verkoop van SFR (wat een aanzienlijke cashflow zou genereren) en tevens de verkoop van de Braziliaanse telecomoperator GVT.

Vivendi is rond twee activiteiten georganiseerd:

Media (40% van de bedrijfswinst) en Telecom (60%).

Media: zoals reeds vermeld vinden we in dit segment de Amerikaanse producent van videospelletjes Activision Blizzard terug alsook Canal+ en UMG. In het afgelopen kwartaal steeg de EBITDA van de Media-activiteiten met 3%. Een prestatie die te danken is aan Activision Blizzard (meer dan 50% van de EBITDA van de divisie).

Want sinds 2009 kent dit bedrijf een sterke groei dankzij haar zeer bekende portefeuille van wereldberoemde videospelletjes (zoals Warcraft, Call of Duty en Guitar Hero). Activision Blizzard bezit een kaspositie van zo’n 5 miljard euro.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat Vivendi met alle macht naar mogelijkheden zoekt om een deel van dit geld van de Amerikaanse videospelletjesmaker naar Frankrijk te repatriëren om zichzelf een “uitzonderlijk” dividend uit te keren.

Telecommunicatie: binnen deze activiteit vertegenwoordigt SFR 50% van de EBITDA, Maroc Telecom 30% en GVT 20%. Geconfronteerd met de prijzenoorlog in mobiele telefonie staat de EBITDA van de dochteronderneming SFR elk kwartaal

onder druk (-25% tussen Q1/ 2013 en Q1/2012).

De twee andere dochters slagen erin de rendabiliteit op kwartaalbasis stabiel te houden (aan onveranderde wisselkoersen).

Verdere gezondmaking

Momenteel ramen de waarderingsmodellen de intrinsieke waarde op meer dan 20 euro (een raming die de afgelopen maanden weinig veranderde).

Maar vandaag ligt de aantrekkingskracht van Vivendi voor beleggers vooral in de strategische heroriëntering: schuldafbouw (via de verkoop van Maroc Telecom voor 4 tot 5 miljard euro, de waarschijnlijke repatriëring van een deel van de cash van Activision Blizzard en de uitstap uit SFR en GVT) en de focus op de Mediaactiviteiten.

Versterken rond 14 – 15 euro om het herstel van Vivendi te “bespelen”; zo luidt de conclusie van Delaunay.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content