Verzekeraars moeten extra inspanning doen om voorbereid te zijn op Solvency II
Nu de Europese verzekeraars moeten voldoen aan Solvency II, biedt deze nieuwe publicatie een aantal punten die financiële instellingen overal ter wereld in acht moeten nemen bij het naleven van de toenemende regelgeving.
SimCorp StrategyLab, een onafhankelijke onderzoeksinstelling met financiële ondersteuning van SimCorp, heeft een witboek uitgegeven met als titel: “Preparing for Solvency II: Three key questions insurers need to address early.” .
Dit document licht toe op welke manier verzekeraars zich kunnen voorbereiden op Solvency II en welke belangrijke stappen ze moeten ondernemen om hun infrastructuur op dit vlak door te lichten en zich voor te bereiden om te voldoen aan de regelgeving.
Het witboek is van de hand van Nicolas Michellod, Senior Analyst bij Celent, en stelt dat Solvency II nog steeds het voorwerp uitmaakt van heel wat politiek gekrakeel. Dat bemoeilijkt de voorbereidingen van de Europese verzekeraars die aan de massa nieuwe voorschriften wensen te voldoen.
Het boek geeft een soort van handleiding die de verzekeraars moeten volgen om na te gaan of hun IT-infrastructuur klaar is om te voldoen aan Solvency II.
Het adviseert maatschappijen om stil te staan bij de voordelen van een best-in-class oplossing, bij de pro’s en contra’s van in- en outsourcing en bij de manier waarop ze bestaande investeringen en middelen efficiënter kunnen inzetten.
Verzekeraars moeten voortdurend inspanningen leveren
Michellod wijst op de potentiële voordelen van een samenwerking met een topleverancier die beschikt over de nodige deskundige kennis en het inzicht in wetgeving en risicobeheer:
“Het maximaal benutten van bestaande hardware en software is een voordeel van de interne benadering, maar dit kan ertoe aanzetten om suboptimale beslissingen te nemen bij het ontwerpen van de toepassing. Ervaring toont aan dat een in-house oplossing doorgaans gepaard gaat met een langere implementatietijd en een groter risico op problemen, en bovendien geen voordeel kan halen uit de innovaties die worden ontwikkeld door een externe leverancier.”
Het witboek legt de nadruk op de voortdurende inspanningen die verzekeraars moeten leveren om te voldoen aan de eisen inzake regelgeving, de steeds veranderende Solvency II roadmap en de complexiteit die de opvolging van alle risicocategorieën veroorzaakt op het vlak van gegevensbeheer.
Verzekeringsmaatschappijen kunnen best een beroep doen op externe ondersteuning, zoals ervaren leveranciers van oplossingen, om deze kwesties aan te pakken.
Tot slot geeft het witboek verzekeraars het advies om op zoek te gaan naar IT-leveranciers die blijk geven van:
• Het vermogen om zich te verplaatsen in de bezorgdheden en feedback van verzekeraars
• De mogelijkheid om hun Solvency II-oplossing snel aan te passen
• De mogelijkheid om nieuwe versies te implementeren
Lars Falkenberg, Assistant Director van SimCorp StrategyLab, licht toe: “Voldoen aan Solvency II is van cruciaal belang voor verzekeraars, maar zij zijn lang niet de enigen die worden geconfronteerd met een steeds strikter reglementering. Ook vermogensbeheerders, pensioenfondsen en nog heel wat andere spelers krijgen te maken met een aantal uitdagingen om hier wereldwijd aan te voldoen. Ook al kunnen interne IT-middelen een oplossing bieden, toch moeten deze organisaties zich afvragen of deze oplossingen voldoende zijn indien ze aan de nieuwe wetgeving kunnen voldoen in een businessomgeving die constant evolueert.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier