Van de Velde: de strategie loont (nog) niet
De cijfers waarmee Van de Velde uitpakt hebben de markten niet verrast. De lingeriegroep heeft bovendien geen gedetailleerde vooruitzichten gegevn voor 2012. Toch is duidelijk dat de groep zich verder zal blijven ontwikkelen in de distributie.
De omzet van Van de Velde is in 2011 gestegen met 10,2% tot 179,8 miljoen euro. Deze stijging is vooral te danken aan de overname van de Britse winkels van Rigby & Peller. De groothandelsactiviteiten – dit is de traditionele activiteit van de groep, namelijk de verkoop van zijn merkproducten aan detailhandelaars – kende een organische groei van 1,9%. Van de Velde verhoogde zijn prijzen om de stijging van de kosten, en dan vooral de hogere lonen in China, te compenseren.
De kern van de groei komt echter van zijn distributienetwerken met de overname van Rigby & Peller en de opening van Oreia winkels (in Europa) en Intimacy (in de VS). De organische groei van de bestaande winkels ontgoochelde (met uitzondering van Oreia in Duitsland). Toch zal Van de Veld niets veranderen aan zijn strategie om de winkels van Oreia en Rigby & Beller te vernieuwen en om de opening van nieuwe winkels in Europa en de VS te versnellen. Op die manier kan de groep een belangrijke tweede pijler van activiteiten opbouwen en de groei van zijn merken (Marie Jo, Andres Sarda, Prima Donna) ondersteunen. De lingerieproducent uit Schellebelle gaf aan dat de groothandelsverkopen ondersteund werden door een groeiend marktaandeel van zijn Van de Velde merken bij Intimacy.
De investeringen in het verkoopsnet wegen momenteel op de winstgevendheid van de groep. De operationele winst steeg in 2011 met slechts 2,8% (tot 53,8 miljoen euro) en de nettowinst met 3%. De winst per aandeel kwam uit op 3,11 euro per aandeel waardoor het dividend gehandhaafd kan blijven op 2,15 euro bruto. Belangrijk is ook dat de cashreserve van Van de Velde eind 2011 afklokte op 41,2 miljoen euro.
Van de Velde blijft een schijnend voorbeeld, met jaar na jaar een groei ondanks de moeilijke macro-economische omgeving in Europa en de VS. Nadat de groep zijn merken uitbreidde om aan alle behoeften te voldoen, breidt de groep zich uit richting distributie om op die manier een grotere marge te behalen. Op die manier kan ook de commerciële positionering van de merken beter gecontroleerd worden. We blijven het aandeel aanbevelen voor beleggers die op zoek zijn naar een referentiewaarde voor hun portefeuille.
Cédric Boitte
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier