Unilever ziet lichte verbetering in Europa in het tweede kwartaal

Unilever heeft in het tweede kwartaal een omzet van Eur 13,3mrd behaald, grotendeels onveranderd tegenover vorig jaar. De onderliggende omzetgroei bedroeg volgens Theodoor Gilissen Bankiers 5% .

De totale volumegroei was hoger op 3% (eerste kwartaal 2,2%) en de prijsstijging was lager op 2,0% (1e kwartaal 2,6%). De omzetgroei in Europa was min 0,8%, Nood/Zuid Amerika plus 5,2% en Azië en andere gebieden 9,2%.

De groei was hiermee iets lager dan in het eerste kwartaal. Per categorie was de omzetgroei qua volume voor Personal Care 6%, Home Care 7,5%,

IJs/dranken -0.7% en voeding -0,6%. De cijfers kwamen grotendeels overeen met de verwachtingen van de analisten van de bank.

Voor het halfjaar nam de omzet met 0,4% toe naar Eur 25,5 mrd waarin een negatief valuta effect van 3,2% en negatief effect van verkochte onderdelen van 1,1%.

De operationele marge verbeterde met 40 basispunten naar 14% mede door de met 120 basispunten verbeterde brutomarge. De nettowinst per aandeel steeg 4% naar Eur 0,76 (in constante valuta’s +7%). Inclusief de boekwinst op de verkoop van Skippy van Eur 371mln was de winst per aandeel plus 14% op Eur 0,83.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content