Unilever groeit nog hoofdzakelijk dankzij emerging markets
Unilever groeit door nieuwe markten. Het voedingsmiddelenconcern heeft een solide vierde kwartaal achter de rug.
De onderliggende omzetgroei steeg in het vierde kwartaal met 7,8% waar analisten rekenden op 6,2%. Zowel de volumes als de prijsniveaus ontstegen de verwachtingen.
Het bedrijf draaide EUR 50,3 miljard omzet, vooral door dubbelcijferige groei in opkomende markten die inmiddels goed zijn voor 55% van de verkopen.
Alle productgroepen en regio’s lieten groei zien in het laatste kwartaal van het jaar. De winst per aandeel steeg 11% naar EUR 1,57.
Unilever verwacht winstgevende volumegroei en ziet ook de operationele marges verbeteren. Toch blijft het bedrijf uitgaan van lastige marktomstandigheden met sterke concurrentie en volatiele grondstoffenprijzen.
Unilever heeft opnieuw geprofiteerd van zijn sterke positie in opkomende markten. Het contrast is groot met rivaal Procter & Gamble, dat banen afstoot, en de Franse zuivelproducent Danone die de zwakte van de Zuid-Europese markt voelt. De analisten van ABN Amro handhaven hun opinie houden voor Unilever.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier