Uber-aandeel schiet omhoog na eerste winstgevende jaar en plan om voor 7 miljard dollar aandelen terug te kopen

Uber-CEO Dara Khosrowshahi (in het midden) bij de beursgang van het bedrijf in 2019. © Spencer Platt/Getty Images
Sebastien Marien
Sebastien Marien Redacteur bij Trends

Het taxi- en maaltijdbezorgbedrijf Uber maakte bekend dat het voor 7 miljard dollar eigen aandelen inkoopt. Dat deed het in update aan investeerders. Het aandeel van Uber verdubbelde in een jaar tijd. Bij opening van de beurs noteerde Uber meer dan 11 procent hoger.

Het Amerikaanse Uber heeft er zijn eerste volledige jaar opzitten met operationele winsten. In een bericht aan investeerders onthulde management een nieuwe groeistrategie. Een onderdeel is de beslissing van Uber om voor 7 miljard dollar eigen aandelen inte kopen, merkt Financial Times op. Ofwel “Een blijk van vertrouwen in het sterke financiële momentum van het bedrijf”, omschrijft financieel directeur Prashanth Mahendra-Rajah het.

Uber lijkt daarmee het voorbeeld te volgen van twee andere Amerikaanse techspelers: het socialemediabedrijf Meta, dat verrassend met een dividend kwam aandraven, en het boekingbedrijf Airbnb, dat voor 6 miljard dollar aandelen inkocht. Beide bedrijven zagen de koers van hun aandeel nadien sterk stijgen.

Alles wijst erop dat ook de aankondiging van Uber op applaus kan rekenen van beleggers. In de voorbeurshandel noteerde het aandeel meer dan 7 procent hoger, bij de opening van de beurs steeg het 11 procent.

Kanteljaar

Technologiebedrijven zoals Uber zijn berucht om hun buitensporige uitgaven, met als doel in snel tempo hun marktaandeel te laten groeien. De afgelopen twee jaar focuste het echter op winstgevendheid, gedwongen door hoge rentetarieven, die het lastiger maken om kapitaal op te halen. Veel techbedrijven hebben duizenden banen geschrapt om de boekhouding te stroomlijnen.

Naast het teruggeven van een deel van die nieuwe winsten aan investeerders, stelt een inkoopprogramma technologiebedrijven zoals Uber in staat om hun werknemers te belonen. Dat is een essentieel onderdeel in de war for talent die woedt in Sillicon Valley. Uber geeft aan dat aandelenbeloningen op de agenda staan, maar ook dat het “doordacht” te werk zal gaan met het inkopen van aandelen.

Ubers omzet steeg in het jongste kwartaal met 22 procent, terwijl het bedrijf iets minder dan 20 procent had verwacht. 2023 was volgens het bedrijf een kanteljaar. De taxidienst staat al langer onder druk van investeerders, doordat hij in de jaren sinds zijn oprichting in 2009 de verliezen bleef opstapelen. Samengeteld zijn die goed voor 30 miljard dollar. “In de belangrijkste markten waarin we actief zijn, zijn we rendabel en de rendabiliteit werd de voorbije twee jaar verhoogd”, staat in het persbericht van Uber.

Waaier aan diensten

Onder CEO Dara Khosrowshahi heeft Uber verder gekeken dan zijn taxidienst en maaltijdbezorging. Het zet ook in op advertentiediensten en de levering van boodschappen aan huis. Dat maakt dat de omzetcijfers er rooskleurig uitzien. Klanten die minder frequent van Ubers belangrijkste diensten gebruik maken, weet het bedrijf warm te maken voor andere diensten zoals de verhuur van fietsen of auto’s.

Ook het aantal maandelijkse actieve gebruikers steeg de voorbije jaren. Ze klommen van 45 miljoen op jaarbasis zeven jaar geleden, tot 150 miljoen dollar vorig jaar. Uber geeft aan dat het in “de meest volwassen markten” sterk groeide, met nog mooie vooruitzichten. Het bedrijf doelt daarmee op zijn groeicijfers in de VS, het Verenigd Koninkrijk en Australië. Ten slotte is het van plan om nieuwe markten aan te boren als Japan en Argentinië.

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content