Twee katalysatoren voor AB-InBev: Noord-Amerika en Brazilië

Na de overname van Anheuser-Busch (derde grootse groep wereldwijd) in 2008 is AB Inbev volgens Arnaud Delaunay van Leleux een echte internationale groep geworden: in 2012 werd 89% van de EBITDA gerealiseerd door Noord-Amerika (43%) en Latijns-Amerika (37%).

In Noord-Amerika stegen de volumes (in duizenden hectoliters) met 0.6% jaar op jaar, de EBITDA weliswaar met 2.4%.

De operationele marge daalde met 113 basispunten tot 41.8% maar dit is vooral te wijten aan “verhogingen van de investeringen in het bedrijfsleven en marketing” om de commerciële groei te ondersteunen (lancering van Bud Light Platinium en Lime-A-Rita).

Voor 2013 kijkt de groep met vertrouwen voorruit naar het potentieel die Amerikaanse en Canadeese markt verder bieden.

In Brazilië steeg de omzet van de bierverkopen met 2.5% over het jaar 2012 (wat hoger is dan de markt) dankzij het ” goede weer” en heel wat promotionele aanbiedingen.

Volgens de prognoses van de groep is het Budweiser-bier (sinds 1 jaar gelanceerd in Brazilië) het eerste internationale premiummerk van Brazilië, het heeft dan ook een marktaandeel van 68.5%.

De inkomsten van AB Inbev worden door de daling van de werkloosheid in de Verenigde Staten en de sterke aanwezigheid van de groep in Brazilië zeker niet overschat.

Mooi dossier

Met sterke fundamentals (lange termijn katalysatoren, een gezonde balans) blijft de groep op lange termijn aandeelhouderswaarde creëren.

Op korte termijn is het aandeel wel overkocht (RSI van 76), waardoor de analisten van Leleux een opbouwen-advies formuleren in de zone van 72-76 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content