Toerisme op een kruising

© Getty Images/iStockphoto

De crisis, goed geïnformeerde reizigers en de snelle opkomst van het internet hebben de toerismesector de voorbije jaren sterk veranderd. De sector kan kiezen tussen aanpassen of wegkwijnen.

Volgens een rapport over de Franse reisagentschappen kennen de grote spelers in de toeristische sector turbulente tijden. Met dank aan de economische en politieke crisissen, en toeristen die experts geworden zijn in het plannen van reizen en het vergelijken van prijzen via het internet. Volgens Georges Colson, hoofd van het nationaal syndicaat van Franse reisagentschappen is dit “de slechtste periode die hij ooit heeft gekend”. Colson schat dat in drie jaar tijd 5.000 jobs zijn verdwenen bij de reisagentschappen in Frankrijk.

Moeilijk jaar

Zelfde vaststelling bij de touroperators : “We hebben ons aangepast aan de crisis, maar de hoop op groei die er vorig jaar was is vandaag verdwenen. 2012 wordt een zeer moeilijk jaar”, aldus René-Marc Chikli, voorzitter van de vereniging van Franse touroperators.

De toeristische reus Tui France, die net als concurrent Thomas Cook vorig jaar een recordverlies leed, heeft al aangekondigd dat het 484 jobs gaat schrappen. Ook bij de reisagentschappen staan volgende week opnieuw 70 jobs op de helling.

De toeristische sector heeft zich aangepast aan crisissen, want in het vak gaat geen jaar voorbij zonder tsunami’s, politieke strubbelingen, gezondheidscrisissen, en zelfs IJslandse aswolken. Maar vandaag wordt de sector niet alleen geconfronteerd met conjuncturele, maar ook structurele fenomenen en een economische crisis die de koopkracht van de reizigers heeft aangetast.

Digitale revolutie

“Er is duidelijk een probleem met de vraag uit de twee grootste markten voor buitenlandse reizen, namelijk Groot-Brittannië en Duitsland.” Bovendien bereikt volgens een specialist in de sector de “echte digitale revolutie” pas vanaf dit jaar zijn hoogtepunt. “Internet is goed voor 20% van alle verkochte reisformules. Vanaf dit niveau krijgen de gevestigde spelers het pas echt moeilijk”.

De pure internetspelers hebben, in tegenstelling tot reisbureaus, geen eigen hotels om te vullen en hebben geen enkel engagement genomen tegenover de vliegtuigmaatschappijen. Indien een revolutie een vakantiebestemming impopulair maakt, kunnen deze spelers ook sneller een ander land in de kijker zetten.

Reisexperts

“De andere belangrijke evolutie sinds 2000 is reizigers die zelf hun reis samenstellen”. Op zoek naar de laagste prijzen boeken zij zelf hun vluchten bij de Europese lowcost-maatschappijen. Dankzij internet zijn toeristen reisexperts geworden die niet langer via de reisagentschappen passeren. Nog volgens het rapport hebben vorig jaar 58% van de Fransen die op reis zijn vertrokken zelf hun reis voorbereid via internet en hebben 42% ook effectief gereserveerd via het internet. In 2003 was dit slechts 8%.

Het rapport benadrukt dat de reisagentschappen enkel via een duidelijke toegevoegde waarde een toekomst hebben. Een goede begeleiding van de reiziger, het beste aanbod en een specialisatie in een bestemming (met de beste prijs/kwaliteit verhouding) zijn daar voorbeelden van.

Karine Huet (met AFP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content