Toekomst voor Delhaize en Colruyt ziet er niet zo denderend uit
De analisten van ING reageerden op een artikel in De Tijd waarin te lezen stond dat de Belgische distributiesector moeilijke tijden beleeft. Dat artikel schetste een weinig hoopgevend beeld bij onze grote retailers, op een moment dat Albert Heijn zich klaarmaakt om hier neer te strijken.
De Belgische retail staat onder stevige druk, zo besluit ING. Daarmee wordt gerefereerd naar enkele opmerkelijke uitspraken die werden gedaan door Domique Michel, directeur van Comeos.
Michel gaf aan dat de verkopen in de supermarkten in januari en februari met 2% zijn gedaald. De consumenten zijn voorzichtiger geworden en geven minder uit aan dure producten. Bovendien is er geen ruimte meer voor ‘zotte’ koopjes.
Aldi, Lidl en Colruyt winnen marktaandeel
Wat de verschillende spelers op de markt betreft: Aldi, Lidl en Colruyt winnen marktaandeel ten nadele van Delhaize en GB Carrefour. In 2011 boekten de zogenaamde hard discounters een groei van de verkopen met 11% en deze evolutie lijkt zich ook dit jaar door te zetten.
Schoenen en elektronica presteerden het zwakst in januari en februari en maart waren op dat vlak waarschijnlijk niet veel beter, waarbij wordt verwezen naar het goede weer in maart. Brantano liet al weten dat de zaken in Vlaanderen goed gingen, maar dat de markt in Wallonië veel moeilijker ligt.
De retail sector zal als gevolg van de moeilijke marktomstandigheden minder mensen gaan aanwerven. Ze worden bovendien geconfronteerd met stijgende energie- en grondstoffenprijzen. ING houd wat de adviezen betreft rekening met deze negatieve componenten. Macintosh (dat 20% van de omzet in België realiseert) en Delhaize krijgen slechts een neutraal advies, de aandelen Colruyt worden volgens ING beter verkocht.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier