Vanaf 9 juli zou het energiebedrijf EnergyVision noteren op de beurs. CEO Maarten Michielssens prijst zijn bedrijf deze week aan bij potentiële investeerders, ook in Vlaamse zalen voor de ‘kleine belegger’. De intekenprijs voor een nieuw aandeel schommelt tussen 9,5 en 11,5 euro. Is het bedrijf die investering waard? Trends analyseerde het prospectus.
1. Wat doet het bedrijf?
EnergyVision is bij de particulier het meest bekend als een bedrijf dat zonnepanelen op het dak komt installeren en dan elektriciteit levert tegen een bepaalde prijs. Toch is die activiteit niet de grootste omzetmaker. De onderneming heeft vier grote afdelingen. De belangrijkste is EPC Activity. Dat is de bouw van zonnepanelen-installaties en de levering van elektriciteit voor zakenklanten. Het segment betekende 77,3 procent van de omzet en 42,8 procent van de ebitda in 2024 (zie tabel). Vorig jaar werden 4.911 projecten bij externe klanten uitgevoerd. De grootste klant is Aster, een coöperatie voor Vlaamse sociale huisvesting met 180.000 woningen. Het contract werd in 2022 getekend, en zou tot 400 miljoen euro omzet kunnen opleveren. Voor EnergyVision is EPC Activity niet langer een strategische groeimarkt, ook al levert het een positieve cashflow en biedt het schaalvoordelen in aankoop voor de andere segmenten.
De zonnepanelen bij de particulieren zitten in Asset-Based Energy. Die afdeling leverde vorig jaar 14,5 procent van de omzet en 52 procent van de ebitda. Eind maart 2025 had EnergyVision een totaal van 10.600 huishoudens en commerciële klanten. De elektriciteit die niet door de huishoudens wordt gebruikt, verkoopt EnergyVision via het net. In dat segment zit ook de opbrengst van groene certificaten, in 2024 goed voor bijna 12 procent van de omzet. Groene certificaten worden door overheidsreglementering gestuurd, en dat geldt vooral in het Brussels gewest. Elektriciteitsproducenten moesten in 2024 bijna 27 procent groene energie leveren. Wie dat niet doet, kan groene certificaten kopen. EnergyVision verdient dus geld omdat andere energieproducenten nog elektriciteit via fossiele grondstoffen maken.
Een derde belangrijk segment is Assed-Based Mobility, laadpalen voor elektrische wagens. Het segment betekende 4,4 procent van de omzet en 5,4 procent van de ebitda in 2024. De laatste activiteit is Non-Asset-Based Energy, de levering van elektriciteit en gas aan particuliere en zakenklanten. De energie komt deels van de eigen installaties en wordt deels in de markt gekocht. Het segment betekende 3,8 procent van de omzet en was verlieslatend in 2024.
De omzet van de beursnieuwkomer moet binnen drie tot vijf jaar ‘minstens’ maal drie gaan.
EnergyVision is actief in België, China en Marokko. De onderneming werd groot met de EPC Activity, en dan vooral in China. Maar dat land is niet langer de strategische focus. Dat wordt België. Daar groeide de omzet vorig jaar met een derde. België was goed voor 47 miljoen euro van de geconsolideerde omzet van 99 miljoen euro. China leverde vorig jaar 41 miljoen euro, een daling met bijna 40 procent. Dat komt omdat de activiteiten in de bedrijvenmarkt in China worden verminderd. Marokko ten slotte was goed voor 12 miljoen euro van de geconsolideerde omzet.
2. Schijnt de zon in België?
EnergyVision moet het hebben van zonneschijn. In België is dat geen evidentie. Elke schommeling van een tiende in zonneschijn die elektriciteit opwekt, heeft ook een impact van een tiende in de omzet. In 2024 was er een tiende minder zonneschijn dan in 2023, en 12 procent minder dan het langetermijngemiddelde. Dat had ook gevolgen voor EnergyVision. De installaties produceerden 10 tot 15 procent minder energie dan in 2023, en 19 procent minder dan in 2022. De onderneming opereert bovendien in een zeer seizoensgebonden activiteit. Drie kwart van de energie in België wordt geproduceerd tussen begin april en einde september. 12 procent wordt geproduceerd van begin januari tot einde maart.
3. Wat belooft EnergyVision?
De omzet van de beursnieuwkomer moet binnen drie tot vijf jaar “minstens” maal drie gaan, belooft het prospectus. Ook de ebitda moet mee klimmen, en in lijn blijven met de voorbije jaren in procenten (27% in 2024 en 20% in 2023). Een lichte procentuele groei wordt de volgende jaren verwacht. De groei moet vooral komen van de zonnepanelen op de daken van de particulieren en de laadpalen. Voor het segment EPC Activity is China niet langer een strategische focus. Daar zou de omzet dalen, weliswaar gecompenseerd door groei in België en Marokko.
4. Elektriciteitsmarkt zou nog decennia groeien
In België liijkt het potentieel voor de hand liggend. Het elektriciteitsverbruik zou sterk stijgen, mede door wetgeving en de daling van het gebruik van fossiele brandstoffen. In 2020 leverde elektriciteit een kwart van het energieverbruik. Dat zou stijgen naar 70 procent in 2050, met vooral groei in verkeer, verwarming en de industrie. België wil immers in 2050 klimaatneutraal worden. Het totale verbruik in België in 2024 bedroeg 80,5 terrawattuur, goed voor een marktwaarde van 5,64 miljard euro. De totale zonne-energieproductie in 2024 bedroeg 8,3 terrawattuur. Dat is een marktwaarde van 581 miljoen euro.
EnergyVision heeft in dat geheel een bescheiden plaats, met minder dan 1 procent marktaandeel. De belangrijkste concurrenten zijn Engie Electrabel, 7C Solarparken, Storm en TotalEnergies Power&Gas Belgium. De vier hadden einde 2024 ruim 81 procent marktaandeel.
EnergyVision kijkt echter vooral naar de groeikansen in de markt. De totale geïnstalleerde zonnepanelencapaciteit groeide van 2,9 gigawatt in 2013 naar 6,9 gigawatt in 2022. Dat is een gemiddelde groei van bijna 7 procent per jaar. In 2040 wil België een capaciteit hebben van 18 gigawatt, of een aanvullende jaarlijkse groei van 5,5 procent. Energie van zonnepanelen zou dan 17 procent van de energiemix moeten uitmaken, tegen 9,5 procent in 2023.

5. Laadpalen als groeimotor
Ook publieke laadpalen voor elektrische wagens zijn een nieuwe sleutelmarkt voor de onderneming. Einde 2024 had EnergyVision 2.276 laadpunten (1.611 einde 2023). Dat is een kwart marktaandeel in het Brussels gewest en minder dan 1 procent in Vlaanderen en Wallonië. Maar in één jaar steeg de groei van het gebruikte laadvermogen met ruim 200 procent. En de groeispurt is nog lang niet voorbij, want binnen drie tot vijf jaar wil EnergyVision meer dan 10.000 laadpalen. Op de lange termijn zou het aantal verder klimmen naar 15.000.
Wat doet de onderneming vol vertrouwen vooruitblikken? EnergyVision verwijst naar cijfers van Elia, de beursgenoteerde transmissienetbeheerder. Het elektriciteitsverbruik in het verkeer zou tegen 2050 vertienvoudigen, wat van het verkeer de grootste groeier zou maken in de elektriciteitsmarkt de volgende decennia. Dat heeft uiteraard allemaal van doen met de groei van de elektrische wagens. Het elektrische wagenpark zou tegen 2030 stijgen naar 1,6 miljoen tot 2 miljoen wagens (versus 590.000 in 2024). Volgens cijfers van het studiebureau Roland Berger zouden elektrische wagens in 2030 twee derde van de wagenverkoop betekenen (en 100% bij de bedrijfswagens). Meer elektrische wagens betekent ook meer laadpalen, liefst 160.000 tot 200.000 in 2030. In april 2025 waren er 27.300 publieke laadpalen (7.500 in het Brussels gewest, 17.000 in Vlaanderen, en 2.800 in Wallonië). Dit aantal zou tegen 2030 stijgen naar 22.000 in het Brussels gewest, 100.000 in Vlaanderen, en 40.000 in Wallonië.
6. Warmtepompen en datacentra
Ook warmtepompen moeten een groeimarkt worden voor EnergyVision. In 2022 waren er 209.000 warmtepompen. Het aantal zou groeien naar 1,8 miljoen in 2035. Maar de rit kan hobbelig worden. In 2023 steeg de verkoop met 72 procent of 103.720 warmtepompen. Maar in 2024 zakte de verkoop als een pudding in elkaar, met 40 tot 60 procent, afhankelijk van het type warmtepomp. De daling was onder meer het gevolg van de hoge elektriciteitsprijs (bijna vier keer duurder dan gas). Toch zou de markt blijven groeien, onder meer gestimuleerd door overheidsreglementering. De Vlaamse regering bijvoorbeeld bant geleidelijk aan de installatie van gasketels in nieuwbouw. Ook energie voor datacentra biedt ruime kansen. Het elektriciteitsverbruik door AI-toepassingen zou jaarlijks met de helft groeien, van 2023 tot 2030.
7. Hoeveel nieuwe aandelen komen naar de beurs?
EnergyVision mikt in een eerste fase op 4,75 miljoen nieuwe aandelen. Afhankelijk van het succes kan dat aantal in nog eens twee fases verhogen tot bijna 6,3 miljoen. Het totale aantal aandelen zou dan klimmen naar ruim 63 miljoen. Toch betekent het niet dat bijna een tiende van de aandelen al meteen vrij verhandelbaar wordt op de beurs. Een aantal van de bestaande aandeelhouders koopt immers voor 11 miljoen euro nieuwe aandelen. Het investeringsvehikel van Marc Coucke, Alychlo, koopt daarvan voor 7,5 miljoen euro nieuwe aandelen. Die aandelen kunnen niet meteen weer verkocht worden.
8. Hoeveel brengt de beursgang in het laatje?
De netto-opbrengst tegen de prijs in het midden van de vork zou 43,1 miljoen euro zijn, indien enkel de 4,75 miljoen nieuwe aandelen volledig worden geplaatst. Bij een volledige plaatsing van alle nieuwe aandelen, bedraagt de netto-opbrengst 58,65 miljoen euro. De totale kostprijs, bij een volledige plaatsing van alle 6.281.875 nieuwe aandelen tegen de prijs in het midden van de vork, zou 7,31 miljoen euro bedragen. Daarvan krijgen de begeleidende financiële partijen 2,75 miljoen euro. Dat zijn KBC Securities, Berenberg Gossler & Co, en Bank Degroof/Petercam.
9. Wie zijn de aandeelhouders?
EnergyVision wordt gecontroleerd door de bv MDM Holding. Zelfs in het maximale scenario van een volledige uitgifte van bijna 6,3 miljoen nieuwe aandelen, blijft de holding met meer dan 63 procent van de aandelen de controlerende eigenaar. MDM Holding is in handen van de drie oprichters van de vennootschap. CEO Maarten Michielssens (42) bezit iets meer dan 51 procent van de holding. Koen Decourt (37), deputy CEO van de groep, heeft een belang van bijna 24 procent. En dan is er Hassan Mourhit (43) met bijna een kwart van de aandelen. De voormalige atleet middellange afstand en veldlopen werd in 2007 Belgisch indoorkampioen op 1.500 meter. Hij is directeur Marokko bij EnergyVision.
De tweede grootste individuele eigenaar is Alychlo, het investeringsvehikel van Marc Coucke.
10. Kunnen de aandeelhouders en het personeel cashen?
Voor het trio oprichters achter MDM Holding geldt een sperperiode van 1.000 dagen voor ze aandelen kunnen verkopen. Voor de andere bestaande aandeelhouders is de termijn 540 kalenderdagen.
Ook het personeel moet nog geduld oefenen. Zij kregen in juni vorig jaar opties, die kunnen worden omgezet in aandelen. Pittig detail: de uitoefenprijs voor een optie bedraagt 14,11 euro, dus hoger dan de prijs voor de nieuwe aandelen. Dat komt omdat de waardering van EnergyVision vorige zomer hoger uitviel dan die vandaag. Er zijn 400.000 opties, waarvan er al 264.800 werden toegekend. Elke werknemer krijgt minstens één optie na zes maanden dienst. De helft van de opties kan worden uitgeoefend één jaar na de beursgang, de andere helft na drie jaar.