Swatch presteert iets beter dan verwacht

De omzet van Swatch is het afgelopen jaar met 14% gestegen tot CHF 8,14 miljard, iets boven de gemiddeld analistenverwachtingen.

De omzet van horloges en sierraden – goed voor 85% van de verkopen – steeg met 12% op basis van gelijke valutakoersen. De stijging was in vrijwel alle regio’s waarneembaar. Ook de divisie productie, een belangrijk onderdeel van Swatch, liet 10% hogere verkopen noteren.

De Zwitserse horlogemaker neemt het merk Harry Winston over voor een miljard dollar. In de transactiesom is USD 250 miljoen schuld opgenomen.

Harry Winston heeft zicht op groei en past goed in het topsegment van het portfolio van Swatch. Het Zwitserse bedrijf denkt dat de acquisitie de komende vijf jaar een omzet kan genereren van CHF 1 miljard en een winst van CHF 250 miljoen.

De analisten van ABN Amro appreciëren het gedifferentieerde marktmodel van Swatch en de behoedzame, duidelijke wijze waarop het bedrijf wil groeien.

Dit jaar zal ongetwijfeld uitdagingen kennen omdat de Europese economie (35% van de omzet) kwakkelt en een vastgoedbubbel dreigt in China (37% van de omzet). De dure Zwitserse frank speelt het concern ook parten.

De afgelopen drie maanden is het aandeel 35% in waarde gestegen en lijkt daarmee licht te zijn overgewaardeerd. De analisten van ABN Amro volgen Swatch nauwlettend en wachten op een koersdaling voordat zij weer instappen. Daarom handhaven zij de opinie houden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content