Steven Steyaert (ING IM): “De juiste keuzes maken in een deflatie-omgeving

Het debat rond deflatie dan wel inflatie woedt nog steeds in alle hevigheid. Beide kampen hebben hun voor- en hun tegenstanders. ING Investement Management bevindt zich duidelijk in het deflatiekamp.

Steven Steyaert (ING IM): “Het gevaar van deflatie wordt nog altijd door velen onderschat en zou tot op zekere hoogte moeten worden beheerd en ingedekt. In dat opzicht blijven de grootste en meest liquide markten voor schatkistpapieren, zoals Duitsland en de VS, aantrekkelijke opties. Deze markten zijn vaak negatief gecorreleerd met risicovolle activa in perioden van onrust op de financiële markten, zoals in het geval van een angstgolf omwille van deflatie. In zekere zin valt goud onder dezelfde categorie. Onder de huidige omstandigheden ziet ING IM hierin dan ook veel meer een dekkingsmiddel tegen deflatie dan tegen inflatie.”

Steyaert: “ING IM stelt dat beleggers opties moeten overwegen zoals investment-grade bedrijfsobligaties en aandelen van ondernemingen die een aanzienlijk prijsstellingvermogen hebben (bv. nutsbedrijven of medische ondernemingen), of die gewoon zijn te opereren in een omgeving van dalende outputprijzen (bv. telecommunicatiebedrijven en IT-bedrijven).”

Steyaert concludeert: “Uiteraard is het ook van cruciaal belang om exposure te hebben aan die regio’s of sectoren die nog altijd een sterke nominale groei kunnen laten zien. Het meest duidelijke voorbeeld hiervan wordt gevormd door de opkomende markten, waar de valuta-, obligatie- en aandelenmarkten relatief goede vooruitzichten op rendement bieden indien de ontwikkelde wereld te maken krijgt met deflatie. Ook kan het aantrekkelijk zijn exposure te hebben aan Westerse multinationals met verkoopkanalen in opkomende markten gericht op lokale middenklasseconsumenten. De kostendynamiek van dit soort bedrijven zal juist profiteren van deflatie, waarbij de verkoop heel goed stand zou kunnen houden of zelfs zou kunnen groeien gezien het vooruitzicht van een toenemende consumentenvraag in opkomende markten.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content