Spaanse premier bereidt financiële markten voor op steunaanvraag

De Europese beurzen zijn vanmorgen van de min in de plus gedraaid, met voorlopig nog relatief bescheiden winsten voor de belangrijkste indices.

In het geval van de Euro Stoxx 50 bedraagt de winst ongeveer een kwart procent, de BEL 20 noteert zowat een half procent boven het slotniveau van afgelopen vrijdag. KBC is opvallend zwak gestemd.

Het ziet er naar uit dat het slechts een kwestie van tijd gaat worden alvorens Spanje om hulp zal vragen. De Spaanse premier heeft de steunaanvraag afgelopen weekend al voorbereid door te stellen dat zijn land aan alle voorwaarden voldoet die verbonden zijn aan het ontvangen van steun.

De financiële markten zijn zodoende gewaarschuwd. Afgelopen vrijdag maakten nog enkele Belgische beursgenoteerde bedrijven interimresultaten bekend, Miko was één van die bedrijven.

Hogere omzet en winst bij Miko

Miko kende in de eerste jaarhelft van 2012 een stijging van de omzet met 5,1 %. De EBIT en de EBITDA kenden een stijging met respectievelijk 1,4 % en 2,1 %, terwijl de nettowinst steeg met 2,1 %.

De geconsolideerde omzet bedroeg in de eerste zes maanden van 2012 73,71 miljoen euro, een stijging met 5,1 % t.o.v. dezelfde periode in 2011.

Van de groepsomzet vertegenwoordigden de business units “koffieservice” en “kunststofverpakkingen” respectievelijk 49 % en 51 %, en circa 77 % ervan werd gerealiseerd in het buitenland.

De omzet van de koffieserviceafdeling toonde een vooruitgang met 10,4 %.

Deze vooruitgang werd vooral gerealiseerd door de dochterondernemingen in België, Frankrijk en Engeland. In België werden de capsuleconcepten “Miko4U” en “Puro4U” succesvol gelanceerd.

Tevens deed de duurzame koffie “Puro” het goed in de kantorenmarkt. In Frankrijk werden een aantal nieuwe contracten afgesloten met grote klanten, wat uiteraard het volume ten goede kwam.

In april van vorig jaar haalde Miko Coffee UK de belangrijke klant “The National Trust” binnen. De verkopen aan deze klant zijn in de besproken periode voor het eerst ten volle in de cijfers terug te vinden.

De kunststofafdeling kende een omzetstijging met 1,1 %. Hoewel het roomijsseizoen erg slecht was – binnen deze afdeling is de omzet van doosjes voor roomijs erg belangrijk – werd dit goedgemaakt door een grote stijging van de verkoop van schaaltjes voor kant-en-klaar maaltijden, en dit vooral in Nederland en Zweden. Ook de verkoop van kunststofdoosjes voor de verpakking van wasproducten ontwikkelde zich in deze eerste jaarhelft sterk.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content