Sanofi laat zijn blockbusters achter zich
Het aandeel van Sanofi is mee kopje-onder gegaan tijdens de beurscorrectie van eind 2008 en begin 2009. Toch heeft het zich daarna goed hersteld, ondanks de schuldencrisis en het patentverlies van zijn vier sterproducten.
DEFENSIEVE AANDELEN (5/5)
De aandelen van de grote farmaceutische bedrijven stonden lange tijd onder druk door het patentverlies van een hele reeks blockbusters – geneesmiddelen die jaarlijks een omzet van meer dan 1 miljard dollar opleveren. Die patentverliezen bereiken een piek in 2011 en 2012. Eind vorig jaar liep bijvoorbeeld de bescherming van Lipitor af, toen het meest verkochte geneesmiddel ter wereld. Toch zijn de resultaten van de meeste farmaceutische groepen op niveau gebleven.
Ook Sanofi ontsnapt niet aan de generische concurrentie. Vorig jaar verloor de Franse groep de bescherming van zijn vier sterproducten – Plavix, Lovenox, Taxotere en Aprovel – die het bedrijf in 2009 een derde van zijn omzet opbrachten. Maar Sanofi bereidt zich al jarenlang voor om het verwachte omzetverlies van zijn blockbusters te compenseren. Met het oog daarop heeft het in 2011 onder meer Genzyme overgenomen voor meer dan 20 miljard dollar. Die Amerikaanse biotechnologische groep is de wereldleider in de behandeling van zeldzame genetische aandoeningen _ een segment dat nog altijd heel wat ontwikkelingsmogelijkheden heeft. Sanofi heeft bij de controleautoriteiten ook een dossier ingediend om Lemtrada – een behandeling voor multiple sclerose die werd ontwikkeld door Genzyme – te kunnen commercialiseren.
De belangrijkste troef van Sanofi is zijn divisie die geneesmiddelen ontwikkelt voor de behandeling van diabetes. Die afdeling is in haar domein de wereldleider, onder meer door de productie van de insuline Lantus, die alleen al in het eerste kwartaal van dit jaar een omzet van meer dan 1 miljard dollar heeft opgebracht. Gezien het stijgend aantal diabetici – ook in de groeilanden – hebben behandelingen tegen diabetes nog een sterk groeipotentieel.
Het aandeel van Sanofi heeft een brutodividendrendement van 4,58 procent, en vooral een koers-winstverhouding van nauwelijks 10 keer de verwachte winst voor 2012. Dat is meer dan billijk voor Sanofi, dat het omzetverlies van haar oudere producten binnenkort heeft verwerkt.
Cédric Boitte
www.accioz.be
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier