Potentieel voor de nieuwe producten van UCB
Om het aandeel UCB te begrijpen, moet de belegger volgens Arnaud Delaunay van Leleux in het achterhoofd houden dat begin 2011 ongeveer de helft van de omzet van drie mature geneesmiddelen kwam (waaronder Keppra).
Zich bewust zijnde van het einde van de exclusiviteit van deze mature geneesmiddelen (door de opkomst van generische concurrenten en het aflopen van de patenten) heeft UCB nieuwe geneesmiddelen gelanceerd (Vimpat, Neupro en Cimzia).
Drie jaar geleden waren deze drie nieuwe geneesmiddelen goed voor slechts 10% van de omzet; vandaag is hun aandeel in de omzet meer dan verdrievoudigd (tot 34% van de omzet in de eerste negen maanden van het jaar, een groei met 8% t.o.v. dezelfde periode in 2012).
De belegger moet wel in het achterhoofd houden dat het volledige commerciële potentieel van de nieuwe geneesmiddelen eerder rond 2015/2016 verwacht wordt.
Maar de commerciële mogelijkheden van de nieuwe producten laten UCB wel toe zich zeer goed te positioneren in de gezondheidssector, ook al omdat de patenten op de nieuwe sterproducten van UCB ten minste tot 2020 lopen en er daarom geen gevaar is voor het verstrijken van patenten voor die datum. Delaunay heeft een advies opbouwen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier