Philips is goed gepositioneerd
Topman Frans van Houten voert een diepgaande reorganisatie door, waarbij het niet alleen om kostenbesparingen gaat, maar ook om een cultuuromslag. Dit leidt volgens Theodoor Gilissen Bankiers niet alleen tot hogere marges, maar ook tot hogere groei.
Philips is goed gepositioneerd: Healthcare profiteert op lange termijn van de vergrijzing en de vraag van ziekenhuizen naar meer dienstverlening rond de hardware.
Vooral in opkomende landen stijgt de vraag naar gezondheidszorg sterk (China, India). Bij Verlichting profiteert Philips van de groei van LED, die wordt gedreven door de energie-efficiëntie van deze systemen.
Consumer Lifestyle is verlost van TV en Audio. De divisie groeit nu al ruim twee jaar elk kwartaal met meer dan 7% op jaarbasis.
Deze divisie toont wat de focus op innovatieve producten tegen een lage prijs kan doen met de omzet. Van Houten blijft investeren in groei en daardoor is de margeverbetering tot 2016 beperkt.
De groei- en margedoelen voor 2016 blijven goed haalbaar en het is een geruststelling dat het concern deze doelen heeft herhaald. Theodoor Gilissen Bankiers heeft een advies aanbevolen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier