Petercam: “Groot verschil tussen Duitse en Amerikaans consumentenvertrouwen”

Bijna twee jaar na het einde van de recessie worden de Amerikaanse huisgezinnen nog steeds geconfronteerd met een financiële situatie die fundamenteel uit balans is. De crisis heeft dus diepe sporen nagelaten.

Petercam: “De vastgoedmarkt blijft slabakken, het herstel van de arbeidsmarkt verloopt teleurstellend traag, de werkloosheidsgraad lijkt wel vastgeroest op een piekniveau voor de afgelopen decennia enzovoort.”

Niet te verwonderen dus dat het consumentenvertrouwen laag is. Petercam: “Er treedt zodoende een groot verschil op tussen het Duitse en het Amerikaans consumentenvertrouwen. De Duitsers moeten niet afrekenen met de gevolgen van een vastgoedcrisis, sparen veel en hebben de laagste werkloosheidsgraad sinds 1992. De meest recente cijfers geven echter aan dat de consumentenbestedingen in de VS snel aantrekken, terwijl de Duitse retail sales in vier van de vijf laatste maanden van 2010 daalden. Dit gegeven is niet onbelangrijk, want de consument moet het volgende been van het economisch herstel worden.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content