Patrick Moonen (ING IM): “Duitse arbeidsmarkt als sterkhouder”
Een opvallende vaststelling: het consumentenvertrouwen in Europa is veel groter dan dat in de Verenigde Staten. Wanneer we zoeken naar een reden voor dit verschil, blijkt de arbeidsmarkt een doorslaggevende factor te zijn. In Europa kijkt iedereen dan op de eerste plaats naar Duitsland.
Patrick Moonen (ING IM): “De Duitse arbeidsmarkt als sterkhouder van het consumentenvertrouwen, zo kan je het kort omschrijven. De werkloosheid in Duitsland is gedaald, terwijl in de Verenigde Staten de werkloosheidsgraad onveranderd hoog blijft.”
In dat verband is het significant dat Siemens de werknemers tien jaar werkgarantie biedt. Moonen: “Dat versterkt uiteraard het consumentenvertrouwen. Ik verwacht dat de dynamiek in de komende maanden en zelfs in het komende jaar sterk gaat blijven. De Europese economie zal sneller blijven groeien dan de Amerikaanse, wat het vertrouwen én de consumptie alleen maar zal aanwakkeren.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier