Ondanks afwaarderingen toch positieve cash flow bij Alfacam

Alfacam Group sloot de eerste jaarhelft af met een omzet van €23,3 miljoen, een stijging in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar (€17,1 miljoen).

Alfacam Group haalt 84% van zijn omzet uit opdrachten buiten België, waarvan ruim 60% buiten Europa.

De eerste zes maanden hebben de Alfacam-ploegen een aantal grote projecten succesvol afgerond in verschillende hoeken van de wereld. Van Vancouver voor de Olympische Winterspelen tot Zuid-Afrika voor het WK voetbal.

Sinds 1 juli (dus reeds in H2) volgden er zeer drukke zomermaanden met onder andere het EK Atletiek in Barcelona het EK Zwemmen in Boedapest en de ITU World Championship Series Triathlon in Londen, Boedapest en Kitzbühel.

Alfacam was daardoor in H1 10 de hoofdleverancier op alle belangrijke sportmanifestaties in de wereld, en tegelijkertijd investeerde Alfacam in H1 10 in nieuwe markten zoals India, Zuid Afrika en in het Midden-Oosten (Diamond League DOHA en Emir Cup in Doha in 3DTV).

Alfacam is immers weer als eerste begonnen met 3D-opnames en ook met 3D-uitzendingen op Eutelsat en Telenet. Dergelijke nieuwe technologieën vereisen wel wat leergeld en startkosten, maar Alfacam gaat ervan uit dat die zullen opbrengen in de toekomst. Dat was met HDTV ook het geval, nu zo’n acht jaar geleden.

Binnen het groepsresultaat voor de eerste jaarhelft worden de goede prestaties wel afgevlakt door de volledige afwaardering van alle content-gebonden kosten uit het verleden: de participatie in productiehuis Elisabeth NV, afwaardering van de projecten “Stedenspel”, “Kiekens”, en “EXQI Plus”, samen voor €4,7 miljoen voor belastingen of €3,2 miljoen na belastingseffect. Deze eenmalige afwaarderingen hebben geen cashinvloed op Alfacam Group.

Een aantal afwaarderingen kan desnoods worden teruggedraaid indien EXQI een partner vindt en verder kan met EXQI Sport, EXQI Culture en EXQI FM. Dat zal de komende weken blijken.

Van de omzet van €23,3 miljoen is €2,85 miljoen verbonden aan de doorverkoop van een groot pakket nieuw tv-materiaal aan Abu Dhabi Media Company. Dat materiaal werd om strategische redenen doorverkocht met verwaarloosbare marge.

In H1 10 bedroeg de REBITDA €7,0 miljoen, tegenover €6,4 miljoen in H1 09. Als we de EBITDA vergelijken met het topjaar 2008 blijft deze ongeveer status quo, wat gezien de conjunctuur niet slecht is.

De REBIT bedraagt +€1.5 miljoen voor H1 10. Het operationeel resultaat op H1 10 van de Alfacam Group resulteert in een verlies van €-0,5 miljoen; ongeveer hetzelfde als vorig jaar.

Dat komt vooral door hoge tijdelijke financieringskosten. Om de financiële lasten te verlagen en te spreiden naar de toekomst toe, worden verdere gesprekken gevoerd met de banken.

Alfacam draait daarmee, ondanks de afwaarderingen, een positieve cashflow.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content