Omvallen General Motors kan schokgolf veroorzaken bij non-grade bedrijfsobligaties

General Motors en Chrysler moeten hun herstructureringsplannen herzien. De autofabrikanten moeten dieper snijden. Alleen zo krijgen ze opnieuw miljarden aan overheidssteun. Een faillissement is mogelijk de beste optie.

Dat zei een Amerikaanse regeringsfunctionaris tegen het financiële persbureau Bloomberg. De Amerikaanse regering heeft al het vertrek geëist van de topman van General Motors, Rick Wagoner. Het concern moet vrijwel het gehele bestuur vervangen en milieuvriendelijkere auto’s produceren.

General Motors heeft al USD 13,4 miljard aan overheidssteun gekregen en heeft om nog eens ruim USD 16 miljard gevraagd. Chrysler krijgt nog eens USD 6 miljard als het binnen dertig dagen een samenwerkingsverband aangaat met het Italiaanse Fiat (EUR 5,02).

De onderneming is volgens de Amerikaanse overheid niet in staat om zelfstandig door te gaan. Chrysler heeft USD 4 miljard aan noodkrediet ontvangen en stelt nog eens USD 5 miljard nodig te hebben.

Mocht GM omvallen, dan kan dit volgens ABN Amro een schokgolf veroorzaken op de markt voor non-investment grade-bedrijfsobligaties.

GM is samen met Ford goed voor de helft van de Amerikaanse markt voor high yield-obligaties.

Het advies van ABN Amro voor dergelijke obligaties is mijden. Een faillissement van GM zou volgens de analisten van de bank niet meteen een signaal zijn dat de markt voor non-investment grade-bedrijfsobligaties zou kunnen aantrekken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content