Omega Pharma verrast met omzetgroei van 6% in derde kwartaal
Omega Pharma heeft in het derde trimester van 2010 een omzetgroei van +6% gerealiseerd. Alle segmenten gingen erop vooruit, met de sterkste groei in de Groeimarkten. Na 9 maanden is de omzetgroei aldus +4%, wat ook minimaal op jaarbasis moet bereikt worden.
Tijdens het derde kwartaal van 2010 steeg de omzet in West-Europa met +3% tot EUR 80 miljoen met een positieve omzetgroei in de meeste landen in de regio. Zwitserland en Scandinavië realiseerden een double-digit omzetgroei.
Het VK en Ierland waren sterk mede dankzij succesvolle lanceringen bij Jungle Formula, de marktleider in insectenbestrijding, en de nieuwe Paranix Dubbele Werking tegen hoofdluizen.
Zoals verwacht bleef de economische crisis echter een negatief effect hebben op de activiteiten in Zuid-Europa zoals Griekenland, Portugal en Spanje.
Omega Pharma blijft een belangrijke speler in de Belgische OTC markt. Binnen de generische sector in België heeft de Groep, samen met haar partner Eurogenerics, 60% marktaandeel.
Dankzij sterke marktposities en continue productinnovaties in OTC blijft de Groep een sterke prestatie realiseren in haar meest mature markt. In het derde kwartaal van 2010 steeg de omzet in België met +8% tot EUR 58 miljoen.
De omzet in de Groeimarkten steeg met +18% tot EUR 27 miljoen, met groei in quasi alle landen. De sterkste (double-digit) groei was er in Turkije, Australië, Rusland, Baltics, Adriatic, Oekraïne en Polen.
Zowel de lokale producten als de internationale Omega Pharma merken (Wartner, Paranix, …) hadden een succesvol kwartaal. Het structurele keerpunt in Frankrijk is bereikt.
Dit blijkt uit de positieve omzetgroei die de Groep voor het eerst sinds een aantal kwartalen kon realiseren. Tijdens Q3 2010 steeg de omzet in Frankrijk met +2% tot EUR 35 miljoen, dit in vergelijking met een daling van -8% tijdens de eerste helft van 2010 tov 2009.
Het nieuwe management dat van start ging begin dit jaar, een meer gefocuste verkoop- en marketingorganisatie, en een aantal nieuwe productlanceringen droegen bij tot de positieve evolutie in Frankrijk.
De sterkste groeimerken waren Clément-Thékan, Phytosun Arôms, XL-S Medical en Dermalex. Het management heeft er alle vertrouwen in dat de fundamentele grondslag is gelegd voor duurzame groei op lange termijn.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier