Adidas versus Nike op de beurs: nog straffer dan Messi tegen Mbappé?
Nike en adidas. Twee vintage sportmerken, het bekendst om de geliefde sneakers van meerdere generaties. Maar ook op de beurs nemen de Amerikaanse en Duitse mastodonten van de sport- en vrijetijdskleding het al decennia tegen elkaar op. Welk aandeel verdient het meeste vertrouwen van de beleggers? Een analyse.
Nike is opgericht in 1964 in Beaverton, in de Amerikaanse staat Oregon. Een geniale deal met de basketballegende Michael Jordan zette Nike in 1985 op de kaart als een van de meest toonaangevende sportmerken ter wereld. Wie vijf jaar eerder, bij de beursgang in december 1980, voor 1.000 dollar Nike-aandelen had gekocht, zou daar vandaag liefst 423.479 dollar aan overhouden. Er zijn ondertussen zeven aandeelhalveringen gebeurd, waaronder twee momenten (in 1990 en 2015) waarop aandeelhouders twee aandelen voor één ontvingen.
Adidas heeft een nog rijkere geschiedenis, maar niet op de beurs. In 1920 werd het Duitse schoenenbedrijf opgericht in Herzogenaurach, bij Neurenberg in Beieren, door de broers Adolf (Adi) en Rudolf Dassler. Die laatste trok er in 1949 de deur dicht om concurrent Puma op te starten, waardoor ook gelijk de naam ‘adidas’ was geboren, een vernoeming naar Adi Dassler. De beursgang op de Frankfurter Wertpapierbörse kwam er pas in 1995 en adidas haalde daarmee omgerekend 1,2 miljard euro op. Sindsdien is het aandeel 495 procent in waarde gestegen, tegenover een groei van liefst 51.907 procent voor Nike sinds zijn beursgang.
Nike
Beurskapitalisatie: 110,3 miljard dollar
Jaaromzet (2023): 51,2 miljard dollar
Nettowinst (2023): 5,1 miljard dollar
Adidas
Beurskapitalisatie: 42,3 miljard euro
Jaaromzet (2023): 21,4 miljard euro
Nettowinst (2023): 23,8 miljoen euro
Momentum: Nike legde de lat te hoog
Een duel tussen adidas en Nike op de aandelenmarkten kent haast evenveel wendingen als de finale van de Wereldbeker voetbal tussen Lionel Messi en Kylian Mbappé, respectievelijk de topvoetballers die de sportmerken vertegenwoordigen. Neem de coronaperiode waarin Nike veel sterker presteerde dan zijn Duitse tegenhanger. Nike behaalde op 5 november 2021 een recordprijs van 172,49 dollar, haast een verdubbeling van de koers voor corona. Adidas kon in die tijd maar nipt zijn notering van voor de pandemie evenaren. Het succes van het Amerikaanse bedrijf was te danken aan een sterke directe verkoop aan consumenten, met een focus op onlineverkoop. Adidas, dat meer afhankelijk was van winkels, leed harder onder de lockdowns.
Nike had ook een meer geografisch gespreide productieketen, in een tijd waarin fabrieken wereldwijd afwisselend en noodgedwongen de deuren sloten. Een andere verdienste is dat Nike sneller kon inspelen op de toegenomen vraag naar comfortabele vrijetijdskleding. Op een moment dat veel mensen kozen voor losse joggings en comfortabele sneakers om elke dag thuis te werken, werd adidas gezien als een merk dat focust op intensieve sporters.
Nike was jarenlang de onbetwiste leider op de markt van sportschoenen, maar krijgt steeds meer concurrentie van hippe nieuwe spelers, en van rivaal adidas. Het iconische Amerikaanse merk kent een terugval in de onlineverkoop na corona en is meer blootgesteld aan de verkoop in China dan zijn Duitse concurrent.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Eind juni verloor het Amerikaanse bedrijf ruim 20 procent op de Nasdaq na tegenvallende kwartaal- en jaarcijfers. Dat is de slechtste prestatie van het aandeel sinds de beursnotering. Nike had vorig jaar een bedrijfswinst (het resultaat voor aftrek van rente of belastingen) van 5,92 miljard dollar, een achteruitgang met meer dan 11 procent op jaarbasis. Tegelijk stagneerde de omzet. Alles wijst erop dat het bestuur van Nike de lat te hoog heeft gelegd met zijn groeivooruitzichten.
Adidas kende de voorbije jaren een bijzonder woelige periode. Er was het moeilijke jaar 2022 met onder meer de verkoop van het teleurstellende dochtermerk Reebok en een CEO-wissel. Maar dat was nog niets vergeleken met de gevolgen van de beëindiging van het contract met rapper Kanye West over de populaire Yeezy-sneakers. Adidas zette een punt achter de samenwerking na antisemitische uitspraken van de Amerikaan. Sindsdien tracht het de verliezen te beperken op de verkoop van zijn voorraad Yeezy-sneakers ter waarde van 1,2 miljard euro. Het verwachtte daarom in 2023 een bedrijfsverlies van 100 miljoen euro. Maar het jaar draaide nog uit op een positieve bedrijfswinst van 268 miljoen euro.
De kaarten lijken voor Nike en adidas nu anders te liggen dan in de voorbije maanden. Dinsdag stelde het merk met de drie strepen voor de tweede keer in drie maanden zijn verwachte jaarwinst naar boven bij. Adidas gaat nu uit van een operationele winst van ongeveer 1 miljard euro in 2024. Eerder was dat nog rond 700 miljoen euro. Adidas steeg de voorbije zes maanden met 42,10 procent op de beurs, terwijl Nike in dezelfde periode 27,6 procent zakte.
Bekijk ook:
Vooruitzichten: sterkere groei voor adidas
Analisten zien moeilijke jaren in het verschiet voor Nike. De jaarwinst per aandeel bedroeg 3,24 dollar in 2023 en neemt toe tot een verwachte 3,7 dollar in 2024. De terugval wordt verwacht in 2025 (3,23 dollar) en ook in 2026 wordt het huidige niveau niet meer gehaald. De ommekeer moet voor het grootste sportmerk ter wereld komen van succesvolle productintroducties en innovatie in het vrijetijdssegment. Het moet zijn digitale verkoop weer doen groeien na de sterke coronajaren en de vooruitzichten voor de verkoop in China moeten verbeteren. Pas in 2027 verwachten we dat de winst zal toenemen tot 4,14 dollar per aandeel en uiteindelijk tot 4,8 dollar per aandeel in 2028.
Na het slechte jaar 2023 lijkt de hemel op te klaren voor adidas. In 2024 moet de winst per aandeel 3,37 euro bedragen, omdat adidas momentum voelt met de buitengewone sportzomer met onder andere het Europees kampioenschap voetbal en de Olympische Spelen. Volgens analisten groeit de winst per aandeel nog stapsgewijs in 2025 (7,29 euro), 2026 (10,68 euro) en 2027 (12,59 euro). Dat is als de situatie met de enorme voorraad Yeezy-sneakers normaliseert, de containerprijzen weer zakken en er een gunstiger economisch klimaat ontstaat. Analisten voorspellen dat adidas dan in de komende jaren zijn directe verkoop aan consumenten kan opkrikken. Dat is traditioneel een zwakker punt voor het sportmerk.
Waardering: adidas is goedkoper
In de meeste opzichten is adidas het lager gewaardeerde aandeel van de twee. De omzet per aandeel ligt bijna een vierde hoger vergeleken met Nike. Adidas heeft ook een hogere bedrijfskasstroom (ebitda) per aandeel. Dat is de winst voor aftrek van rentekosten, belastingen, afschrijving en afboekingen. De ebitda per aandeel bedroeg in 2023 voor adidas 7,63 euro, tegenover 4,16 dollar voor Nike. Verder bedroeg de kasstroom per aandeel van adidas bijna het dubbele van zijn Amerikaanse concurrent. Met de verwachte groei voor adidas in het verschiet, stellen we vast dat het Duitse aandeel nog goedkoper zal worden.
Advies analisten: Nike heeft het meeste vertrouwen
Het advies van analisten blijft wel licht in het voordeel van het grotere Amerikaanse sportmerk. 48,8 procent van de analisten geeft een koopadvies voor Nike, 44,2 procent raadt aan het aandeel te houden en 7 procent adviseert om het te verkopen.
Het is duidelijk dat analisten de woelige jaren van adidas nog niet hebben verteerd. 48,6 procent adviseert het aandeel te kopen. 34,3 procent raadt aan het te houden en 17,1 procent is voorstander van een verkoop. Opvallend is dat de teneur in positieve zin evolueerde bij het adidas-aandeel. In mei vorig jaar raadde amper 22,2 procent van de analisten aan om te kopen. Nike verliest dan weer vertrouwen, want in dezelfde periode gaf nog 60 procent van de analisten een positief koopadvies.
Conclusie
Zowel op de korte als de lange termijn liggen de kaarten het beste voor het adidas-aandeel. Er is een einde gekomen aan de opeenstapeling van problemen, zoals de zwakke prestaties van het voormalige dochtermerk Reebok en een enorme voorraad sneakers die werd afgewaardeerd. Adidas maakte tegelijk een inhaalbeweging in het segment van de vrijetijdskleding en -schoenen en er is nog veel groei in het verschiet als het merk zijn directe verkopen aan consumenten kan opkrikken.
Nike is veruit het grootste sportmerk te wereld, met een veel hogere winst en jaaromzet, maar het aandeel is ook erg hoog gewaardeerd. Op dit moment geniet het nog de voorkeur van de meeste analisten, maar die teneur is aan het verschuiven. Het is voor Nike zaak zich deels opnieuw uit te vinden om zo de groeimotor weer aan de praat te krijgen.
Nike
+ Sterkere marktpositie
+ Gunstiger advies van analisten
Adidas
+ Momentum
+ Betere groeivooruitzichten
+ Lagere waardering
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier