Nieuwe prioriteiten voor Microsoft

Microsoft heeft de afgelopen dagen een paar nieuwe strategische stappen bekend gemaakt, met onder andere een prijsverlaging voor Windows 8-licenties en Nokia die nieuwe telefoons heeft gelanceerd.

De stappen zijn op zich positief, maar lijken vooral gericht op de verkoop van PC’s en het vergroten van het bereik bij de handset-divisie. Het lijkt erop alsof het management nieuwe prioriteiten heeft gesteld.

Hoewel Nokia officieel nog geen onderdeel is van Microsoft, is het moeilijk voor te stellen dat Microsoft geen invloed heeft gehad op de nieuwe series van Nokia.

De modellen die recent door Nokia zijn aangekondigd draaien op het Android-systeem, maar zijn tegelijkertijd ook voorzien van een laag Microsoft- en Nokia-software.

Met de nieuwe toestellen beschikt Nokia in een klap over een goedkoop instapmodel dat cruciaal is om voet aan wal te zetten in de opkomende markten.

Daarnaast heeft Nokia met het toestel nog wel toegang tot de apps van de Android-store terwijl het aan de andere kant wel services van Microsoft zoals OneDrive, Exchange en Skype kan aanbieden.

Nieuws op PC-gebied was er ook: Microsoft heeft de prijs van een Windows 8-licentie verlaagd. Zo geeft Microsoft een korting tot wel 70 procent voor een licentie op apparaten die Windows 8 gebruiken en minder dan USD 250 kosten.

De lage prijs is geen toeval, omdat Microsoft zich hiermee richt op de Chromebook van Google dat sinds 2012 een groter marktaandeel heeft verworden (van 0,1 procent in 2012 tot 8 procent 2013).

Microsoft lijkt zich vooral zorgen te maken over de toenemende populariteit van de Chromebook bij studenten en het onderwijs, omdat computergedrag juist in deze periode wordt gevormd en het Windows OS en MS Office-effect wordt gecreëerd. ABN Amro heeft een neutraal advies.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content