Neutraal advies voor DE Marketblenders
DE Marketblenders, een bedrijf met 7500 werknemers, heeft met bekende merken de markten betreden. De strategie is volgens Theodoor Gilissen Bankiers verdere groei door verhoogde marketing inspanningen en productinnovatie.
In de wereldmarkt voor geroosterde koffie en koffiebonen, marktgroei 1,4%, is de marktpositie 7% op de tweede plaats.
Voor capsules neemt het bedrijf de derde plaats in met 9% (Nestle 50%), marktgroei 25%. De regionale omzet verdeling is: West Europe retail 45%, rest van de wereld retail 30%, buitenshuis 24% en rest 1%.
De sterke marktpositie wordt weergegeven door de 72% van de omzet die behaald wordt in (vooral westerse) markten met een nr.1 en nr.2 positie.
… en de verbetering van de marges…
De marge van het bedrijfsresultaat in ’12 ligt volgens Theodoor Gilissen Bankiers nog op een relatief laag niveau van 12,3% mede door de in ’11 sterk gestegen inkoopprijzen (koffie).
De recente trend van de prijzen voor ongebrande koffiebonen geeft echter een daling aan, zodat hierdoor de marge kan gaan toenemen, verwacht richting 15-17%.
Het belang van marktconcentratie blijkt ook uit de marges: Retail west Europa 19,4%, rest van de wereld 7,8% en buitenshuis (50% Nederland) 17,3%.
Het bedrijfsresultaat is verdeeld over: West Europa retail 60%, Rest van de wereld 14%, buitenshuis 26%.
… door toenemende merkbeleving
De koffie-inkopen worden grotendeels via bekende partijen gedaan mede ook via hedging evenals de in aanmerking komende valuta’s.
Het bedrijf blijft zich opstellen als koffieleverancier, waarbij de kennis van het mengen (blending) van de koffiesoorten van groot belang is. Het eigen winkelbezit (60) blijft beperkt.
De prijsfluctuaties zijn recent groot. Arabica, de grootste koffiesoort wereldwijd, is in de afgelopen maanden ruim 30% in prijs gedaald ; robusta, 46% van de wereldvraag en ruim 70% goedkoper, heeft een beperkte prijsdaling gekend.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier