Nestlé is opnieuw koopwaardig
Op strategisch vlak moet volgens Arnaud Delaunay van Leleux worden opgemerkt dat sinds een aantal jaren de Zwitserse groep Nestlé van voeding, gezondheid en welzijn één van haar groeipolen heeft gemaakt.
Onlangs heeft de groep 50% van Galderma teruggekocht (medische oplossingen) dat eerder door L’Oréal werd aangehouden.
En afgelopen mei kocht Nestlé van het Canadese Valeant de verkooprechten voor Noord-Amerika (50% van de wereldwijde markt voor medische esthetiek) van producten die bestemd zijn voor gezichtsesthetiek.
Met de voortdurende verbetering van de operationele efficiëntie (m.n. kostenreductie) en een premiestrategie (= verkoopsstrategie die erin bestaat bestaande producten naar een hoger gamma te tillen) was Nestlé altijd al een bedrijf waar de marge (= EBITDA-marge) jaar na jaar de hoogte inging (dit in tegenstelling tot sommige van haar concurrenten).
En dit ondanks de soms moeilijke marktomstandigheden (tragere groei in de opkomende markten, wisselkoerseffecten).
De waarderingsoefening komt tot de conclusie dat Nestlé vrij goedkoop is. De intrinsieke waarde komt uit in de buurt van 77 CHF en in haar sector heeft de groep een korting van 19% in vergelijking met andere vergelijkbare voedinsgroepen. Delaunay heeft dan ook een koopadvies.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier