Nederlandse bedrijven missen leiderschap
In de krant De Tijd werd ingegaan op de zogenaamde Dutch Discount, het feit dat sommige Nederlandse aandelen onder hun waarde worden verhandeld.
Wim Lewi wijst op het poldermodel dat in Nederland heerst. Volgens hem ontbreekt het sommige Nederlandse bedrijven aan leiderschap.
Er worden enkel beslissingen genomen als er volledige consensus is. Een enkele leider kan het roer volledig omgooien. Maar de redenering gaat mank. Natuurlijk is het succes van sommige bedrijven (bijvoorbeeld Apple of Aalberts) te wijten aan het “leiderschap” van een individu.
Maar er zijn volgens Wilfried Steentjes ook veel drama’s te bedenken waarin een leider (bijvoorbeeld Ahold) de onderneming naar de afgrond leidde.
Andersom is het ook zo. Weinig beleggers zullen snel weten te zeggen wie de topmannen van Unilever of ASML zijn, terwijl dat toch twee uitermate succesvolle ondernemingen zijn.
Beursgang
Van eens specifieke onderwaardering voor Nederlandse aandelen is volgens Wilfried Steentjes dus geen sprake. De koers van Royal Dutch (what’s in a name?)
Shell is meer afhankelijk van de houding van beleggers ten opzichte van de sector in het algemeen dan dat het aandeel Nederland als thuisbasis heeft.
Ook in de koers van ING is niet een discount af te leiden. Maar het valt wel simpel te voorspellen dat als ooit SNS, Reaal, ASR of ABN AMRO naar de beurs komen er wel een flinke discount zal zijn.
Niet alleen op de aandelen maar ook op de obligaties. Immers welke internationale belegger zal zijn geld willen steken in bedrijven die ooit van de ene dag op de andere door de overheid zijn genationaliseerd. Dat is de echte “Dutch discount”.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier