Morgan Stanley verlaagde omzetprognose Facebook vlak voor IPO

Het wordt steeds duidelijker dat Morgan Stanley met de IPO van Facebook de flaters heeft liggen op te stapelen. Inmiddels is gebleken dat de zakenbank tijdens één van de roadshows die de IPO voorafging de omzetprognoses voor het bedrijf heeft verlaagd.

Scott Devitt, de internetanalist van Morgan Stanley, liet dit weten aan enkele belangrijke klanten. Twee van die klanten hebben zich inmiddels aangemeld, ze gaven toe dat de verlaging van de prognoses voor hen als een schok kwam. Mogelijk ligt hier één van de redenen waarom het aandeel zo zwak heeft gepresteerd.

De wijziging in de guidance kwam na het sturen van een prospectus aan de U.S. Securities and Exchange Commission waarin Facebook zich voorzichtig opstelde wat de omzetevolutie betreft, dit vanwege een snelle overstap van de gebruikers naar mobile devices.

Nooit zoiets eerder gezien

Mobiel advserteren levert minder geld op dan adverteren op een desktop. Een fondsbeheerder sprak van een ongehoord schandaal, hij gaf toe in de afgelopen jaren zoiets nooit eerder te hebben gezien. Ook hij had tijdens de roadshow een telefoontje van Morgan Stanley ontvangen.

JPMorgan Chase en Goldman Sachs Group, die eveneens deelnamen aan de IPO maar in een minder belangrijke rol dan Morgan Stanley, hadden eveneens de prognoses voor Facebook verlaagd. Geen van de betrokken partijen was voorlopig bereid om commentaar op de zaak te geven.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content