Moody’s verlaagt kredietrating van 7 Duitse banken

Moody’s verlaagde vanmorgen de kredietrating van 7 Duitse en 3 Oostenrijkse banken, waaronder ook die van Commerzbank. Over de kredietrating van Deutsche Bank, de grootste Duitse bank, volgt later een uitspraak. De downgrading moet worden bekeken tegen de achtergrond van de uitbreiding van de Europese schuldencrisis.

Sandy Mehta, topman van vermogensbeheerder Value Investment Principals, is van mening dat Commerzbank relatief hard wordt aangepakt. Anderzijds geeft Mehta toe dat de evolutie van de Europese schuldencrisis wel degelijk een bedreiging vormt voor het Duits bankensysteem.

De Europese beurzen zijn vanmorgen wat hoger geopend, zonder dat er sprake was van echt grote bewegingen. De Stoxx Europe 600 opende ongeveer driekwart procent hoger.

Ahold kon met de trading update niet overtuigen, de koers verloor in de opening ruim 2%.

Bescheiden Ahold omzetgroei, deels door de timing van Pasen

Ahold gaf vanmorgen een trading update over het eerste kwartaal, dit waren de hoogtepunten:

• Omzet € 9,7 miljard (1,9% hoger tegen constante wisselkoersen)

• Bedrijfsresultaat € 416 miljoen (6,3% lager)

• Nettoresultaat € 282 miljoen (3,1% lager)

• Onderliggende operationele marge 4,3% (onderliggende operationele retailmarge 4,6%)

• Aangekondigde overnames: 16 Genuardi’s-winkels (5 januari) en 82 C1000/Jumbo-winkels (26 april)

• Overname bol.com afgerond (9 mei)

CEO Dick Boer gaf de volgende commentaar: “De omzetgroei van 1,9% tegen constante wisselkoersen was bescheiden als gevolg van de timing van Pasen en moeilijke marktomstandigheden. In de loop van het kwartaal verbeterde de onderliggende trend zich in zeker mate. De omzetontwikkeling in het tweede kwartaal is vooralsnog bemoedigend, al blijven de algehele marktomstandigheden uitdagend. Wij zijn doorgegaan met het investeren in onze concurrentiepositie in de Verenigde Staten en Europa door het intensiveren van de promotieactiviteiten. Dat leidde tot meer marktaandeel in de Verenigde Staten en handhaving van onze marktpositie in Nederland. Zoals wij al eerder hebben aangegeven verwachten wij dat ook 2012 weer een lastig jaar zal zijn voor de levensmiddelensector. De concurrentie blijft hevig en de consumentenbestedingen staan vooral in Europa door de economische onzekerheid onder druk. We hebben er vertrouwen in dat onze sterke merken goed zijn gepositioneerd, en we liggen op koers met onze nieuwe strategie.”

Ahold blijft investeren in groei, en is zeer verheugd met de afronding van de overname van bol.com, die zal leiden tot een versnelling van de online activiteiten.

De distributiegroep ziet verder uit naar de afronding van de aangekondigde overnames van winkels van Genuardi’s en C1000/Jumbo, die de positie versterken in de twee kernmarkten.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content