McDonald’s toppick voor 2009

De afgelopen jaren is er geprofiteerd van het hoge uitgavenpatroon van de Amerikaanse consument die goed is voor tweederde van de Amerikaanse economie, zo merkt ABN Amro op.

Nu de werkloosheidspercentage en ingebrekestellingen op creditcardhouders toenemen en huizenprijzen en aandelenkoersen naar beneden duikelen, is dit effect voorbij.

De Amerikaan krijgt met moeite krediet en zijn vertrouwen in de economie lijkt op een dieptepunt aanbeland. Voor het eerst sinds lange tijd slaat hij aan het sparen. ABN Amro vinden het nog te vroeg om positief te worden op de luxesector.

Dit omdat het aantal werkloosheidsaanvragen toeneemt (denk aan de hoeveelheid bankiers die de komende jaren op zoek zullen moeten naar nieuw emplooi en de consequenties van het mogelijk omvallen van de Amerikaanse automobielbranche). De consument is geneigd de hand op de knip te houden en minder uit te geven aan consumentengoederen.

Ook als naar de waarderingen van de aandelen uit deze sector wordt gekeken, daagt het beeld op dat de sector met een koers-winstverhouding voor 2009 van 11 nog steeds vrij duur is.

Dit terwijl de bedrijven uit deze sector zelf aangeven een terugval in de winstgroei voor het komende jaar te verwachten. Wel ziet ABN Amro enige verbetering in de nabije toekomst. Zo zal het bestedingsplaatje van de consument volgend jaar verbeteren, als gevolg van de sterk gedaalde grondstoffenkosten.

Per saldo adviseren de analisten van de bank om automobielbedrijven en mediabedrijven die afhankelijk zijn van reclame-inkomsten te mijden.

Zij verwachten dat aandelen in de vrijetijdsbesteding (hotels, themaparken en restaurants) de komende tijd ook geen positieve impulsen zullen beleven.

De toppick in de sector van ABN Amro is McDonald’s. Dit vanwege de stabiele omzetgroei en het feit dat acties met voordeelmenu’s in deze tijden meer in trek zullen komen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content