Marktoverzicht: geen appetijt door dollarzwakte
De Europese aandelenmarkten zijn met licht verlies aan de nieuwe week begonnen. De nieuwe verzwakking van de dollar ten opzichte van de euro speelt natuurlijk niet in de kaart van de Europese beleggers. De commentaar van Janet Yellen dat het rentebeleid niet wordt aangepast, bezorgt het groene biljet duidelijk een dip.
Maandag was de eerste dag met de aangepaste Bel-20-index, waar Ahold Delhaize en Elia de plaats hebben moeten ruimen voor Aperam en Sofina. Vooral Sofina (+1,6 %) heeft de entree in de bekendste graadmeter van Euronext Brussel niet gemist. Ook Aperam (+0,8%) deed het beduidend beter dan de index zelf.
Een van de grootste stijgers op de Brusselse beurs – net als vrijdag – was Fagron (+2,9%). Het dagvolume bedroeg vier tot vijf keer het gemiddelde dagvolume van de voorbije zes maanden. Het bedrijf blijft ontkennen dat er nieuws is en dus laat de beurswaakhond betijen. Het zal wachten zijn op een participatiemelding om te achterhalen wie de mysterieuze koper is die een belang aan het opbouwen of uitbreiden is.
De jaarresultaten van GBL (+0,4%) werden eerder neutraal onthaald. Het dividend wordt met 2,4 procent opgetrokken tot 2,93 euro per aandeel, iets meer dan verwacht. De intrinsieke waarde per aandeel is vorig jaar met bijna 12 procent toegenomen tot 105,3 euro. GBL blijft de posities in Engie en Total afbouwen ten voordele van bedrijven met een sterker groeiprofiel. De participaties in onder meer Adidas, Umicore en vooral Ontex werden opgetrokken. Een nieuwe participatie is het Britse luxeconcern Burberry, waar intussen de drempel van 3 procent werd overschreden. In tegenstelling tot Duitse persberichten heeft GBL nog geen belang opgebouwd in die andere luxegroep Hugo Boss.
Morgen gaat de aangekondigde kapitaalverhoging van Deutsche Bank (-2,1%) van start. De Duitse grootbank gaat op zoek naar 8 miljard euro. In het prospectus kunnen we lezen dat voor dit jaar nog eerder vlakke inkomsten worden verwacht, waarbij de groei van een aantal afdelingen wordt teniet gedaan door een aantal geplande verkopen. Niet meteen het nieuws om het enthousiasme omtrent de kapitaalverhoging aan te wakkeren.
Het topmanagement van Unilever (+0,5%) is duidelijk wakker geschoten na de mislukte overnamepoging van Kraft Heinz zowat een maand geleden. Volgens heel wat mediaberichten werkt de bedrijfstop aan een plan om voor 7 miljard euro merken te verkopen. Op die lijst zou onder meer het bij ons erg bekende merk Becel staan. Kraft Heinz zou tot de kandidaat-kopers behoren. Het bod was duidelijk een wake-upcall om de merkenportefeuille grondig onder de loep te nemen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier