Lagere groeidynamiek in China ?
Sinds 2009 is het land van Mao Zedong volgens Arnaud Delaunay van Leleux het nieuwe auto-imperium geworden en is dit niet langer de Verenigde Staten.
Volgens de Chinese Vereniging van Automobielproducenten (CAAM) zullen de autoverkopen tot 2020 met 10% toenemen als gevolg van de stijging van het gemiddeld inkomen, de lage verspreidingsgraad van auto’s (er zijn 70 auto’s per 1000 inwoners in China tegen 600 auto’s in Europa) en de verdere ontwikkeling van de autosnelwegeninfrastructuur (vooral in de kleinere steden).
In deze context heeft de Duitse autogroep Volkswagen een investeringsprogramma van 18 miljard euro over de periode 2014/2018 uitgerold door middel van allianties (JV) met lokale groepen : uitbreiding van het distributienet (een doelstelling van 3.600 verkooppunten in 2018 tegen 2.400 verkooppunten vorig jaar) / elke 2 jaar zullen 3 nieuwe autofabrieken gebouwd worden (95% van de verkochte auto’s zijn gebouwd in China waardoor de invoertarieven van 25% vermeden worden) / uitbreiding van het gamma (doelstelling van 100 modellen in 2018 tegen 60 in 2013). Delaunay heeft een advies opbouwen voor Volkswagen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier