Karen Couck (AB-InBev): “Al 875 miljoen dollar aan synergieën gerealiseerd

Vanmorgen maakte AB-InBev de resultaten over het derde kwartaal bekend, resultaten die een eerder lauwe ontvangst kregen. Woordvoerder Karen Couck had nochtans een positieve boodschap.

Bent u tevreden over de geleverde prestaties?

Karen Couck (AB-InBev): Voor deze vraag verwijs ik graag naar de management commentaar van Felipe Dutra over de resultaten die we vandaag bekend hebben gemaakt. De 3Q09 resultaten waren grotendeels zoals verwacht, met een daling van de geconsolideerde volumes van 3,2% tegenover de moeilijkste vergelijkingsbasis van het jaar. We hebben wel marktaandeel gewonnen of behouden in zes van de belangrijkste markten – inclusief België en het VK – en hebben onze zogenaamde focus brands of belangrijkste merken een groei van 0,4% gerealiseerd in het derde kwartaal en van 1,6% in de eerste negen maanden. In België hebben we bv. dit jaar marktaandeel gewonnen en het iets beter gedaan dan de verzwakkende markt dankzij Jupiler, ons lokaal toonaangevende merk.”

Hoeveel bedroegen de besparingen tijdens Q3? Hoeveel moet nog tijdens Q4 worden bespaard om het objectief van een totaal van 1 miljard dollar te realiseren?

Karen Couck (AB-InBev): We blijven op schema om 1 miljard USD aan synergieën te realiseren in 2009. In de eerste negen maanden van het jaar hebben we reeds 875 miljoen USD aan synergieën gerealiseerd, waarvan 295 miljoen USD in 1Q09, 315 miljoen USD in 2Q09 en 265 miljoen USD in 3Q09. Dit dankzij de succesvolle implementatie van ZBB, beste praktijken op het gebied van productie en, in mindere mate, ook dankzij besparingen in de aankoopactiviteiten.”

In hoeverre vormt de daling van de dollarkoers een bedreiging? Wordt er aan hedging gedaan?

Karen Couck (AB-InBev): “We focussen op onze interne business en gaan ons niet aan voorspellingen wagen over toekomstige wisselkoerseffecten. Als antwoord op uw vraag, verwijzen we u ook graag door naar het Financieel Rapport in het Jaarverslag 2008, noot 30 met als titel “Risico’s verbonden aan financiële instrumenten” (p100 – 105), waar meer specifiek onder de ondertitel “Gevoeligheidsanalyse voor valutarisico” een sensitiviteitsanalyse wordt gemaakt van de wisselkoersen en de potentiële impact ervan op onze activiteiten: http://www.ab-inbev.com/go/media/annual_report_2008.cfm.”

Hoe is de trend op de biermarkt, ook rekening gehouden met de crisis. Is die crisis overigens merkbaar?

Karen Couck (AB-InBev): Bier is algemeen gezien een product dat zich steeds relatief beter bestand heeft getoond tegen economisch mindere tijden, maar uiteraard is ook onze sector niet immuun voor wat er rondom ons gebeurt. Algemeen verwachten we dat de vraagtendensen in het vierde kwartaal zwak blijven, hoewel we verbeterde volumeprestaties zien in het vierde kwartaal 2009, vergeleken met de jaar-op-jaar resultaten voor 3Q09.”

Hoeveel bedroeg de organische omzetgroei tijdens Q3?

Karen Couck (AB-InBev): De organische omzetgroei bedroeg -0,4% in 3Q08; de opbrengsten stegen wel met 1,8% in 9M09. Als we kijken naar de opbrengsten per hl, dan zien we een groei van 3,9% in 3Q09 en van 4,6% in 9M09.”

Q4 wordt moeilijker, is dat vanwege het feit dat de kostenbesparingen vorig jaar in Q4 zijn begonnen?

Karen Couck (AB-InBev): We verwachten algemeen dat de jaar-op-jaar EBITDA-groei voor het vierde kwartaal in lijn zal zijn met het derde kwartaal en hoewel de vraagtendensen zwak blijven, zien we verbeterde volumeprestaties in het vierde kwartaal 2009, vergeleken met de jaar-op-jaar resultaten voor 3Q09. We zien ook een verdere toename van de investeringen in verkoop- en marketingprogramma’s door nieuwe productlanceringen te financieren en de groei van de belangrijkste merken verder te stimuleren. Bovendien zouden we een stijging moeten zien van de administratiekosten binnen het kader van hogere voorzieningen voor variabele verloning tegenover 2008, toen de meeste Zones de voorzieningen annuleerden ten gevolge van de bedrijfsprestaties in die periode.”

Zijn er nog meer verkopen van niet-core activiteiten gepland?

Karen Couck (AB-InBev): Hoewel we in de toekomst potentiële desinvesteringen zullen blijven evalueren als onderdeel van de gewone gang van zaken, is het officiële desinvesteringsplan is afgerond, vermits we ons engagement van 7 miljard USD aan desinvesteringen ruim overschreden hebben.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content