Geen knallende kurken voor LVMH

PARIS, FRANCE - OCTOBER 02: Bernard Arnault wears a navy blue blazer jacket, a white shirt, outside Louis Vuitton , during the Womenswear Spring/Summer 2024 as part of Paris Fashion Week on October 02, 2023 in Paris, France. (Photo by Edward Berthelot/Getty Images) © Getty
*  

De cijfers van het grootste luxeconcern ter wereld konden over het eerste kwartaal niet overtuigen. De organische omzetgroei (zonder overnames of desinvesteringen) bleef met nog net 3 procent onder de analistenconsensus (+3,3%). De omzet bedroeg 21,03 miljard euro, terwijl de analisten op 21,18 miljard hadden gerekend.

Als we naar de totale omzetevolutie kijken, is er zelfs een daling met 2 procent, van 21,03 naar 20,69 miljard. Vorig jaar was er op jaarbasis nog sprake van 9 procent omzetgroei. Organisch was die toename nog wat sterker (+13%).

Japan was de uitblinker, maar de rest van Azië (inclusief China) stelde andermaal teleur. De verkoop in de Verenigde Staten en de Europese Unie voldeed aan de verwachtingen, mede dankzij Chinese toeristen in die regio’s.

De divisie wijnen en sterke dranken ontgoochelde andermaal. De verkoop ging er met liefst 16 procent achteruit (organisch -12%). In de sterkhouder van de groep, de afdeling leder en modewaren, zagen we in het eerste kwartaal ook maar een bescheiden organische groei (+2%), licht onder de analistenlat van 3,2 procent. De uitblinker was – niet voor het eerst het afgelopen jaar – de divisie selective retailing (taksvrije winkels), waar het opheffen van alle pandemierestricties vorig jaar een stevige inhaalbeweging toeliet. De organische toename van 11 procent, beter dan de analistenconsensus (+10,5%), was mede te danken aan het verhogen van het marktaandeel.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Conclusie

We vrezen dat de historische piek van de lente van vorig jaar niet meer bereikbaar is. De markt legt de lat hoog voor het luxeconcern. Toch weet de groep er doorgaans bovenuit te stijgen. Maar met het laagste groeicijfer in het eerste kwartaal sinds 2016 (zonder het coronajaar 2020) stelde LVMH voor de derde keer in vier kwartalen teleur. Dan is een waardering tegen 24 keer de verwachte winst en 14 keer de verhouding ondernemingswaarde/bedrijfskasstroom (ev/ebitda) pittig. Vandaar een adviesverlaging, want er zijn nog fraaie winsten binnen te halen.

Advies: verkopen

Risico: laag

Rating: 3A

Koers: 797,4 euro

Ticker: MC FP

ISIN-code: FR0000121014

Markt: Euronext Parijs

Beurskapitalisatie: 398,6 miljard euro

K/w 2023: 25,5

Verwachte k/w 2024: 24

Koersverschil 12 maanden: -10%

Koersverschil sinds jaarbegin: +8%

Dividendrendement: 1,7%

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content