Favoriete aandelen voor 2025: Boeing

© Getty

Boeing is een tegendraadse keuze, want het herstel en de cultuuromslag zullen tijd kosten en er zullen nog wel enkele tegenslagen volgen.

Het Amerikaanse Boeing is bekend voor zijn passagiersvliegtuigen, maar beschikt ook over een defensietak. De afdeling Commercial Airplanes bouwt zowel middelgrote (737-serie) als grote (777 en 787 Dreamliner) passagiersvliegtuigen en vrachtvliegtuigen (767). De afdeling Defense, Space&Security bouwt aangepaste vliegtuigen volgens militaire specificaties, gevechtshelikopters en onbemande toestellen. Het ruimtevaartdeel houdt zich onder meer bezig met satellieten en raketsystemen. De afdeling Global Services omvat zaken als onderhoud en logistieke diensten.

Terugblik op 2024

2024 was een rampjaar voor Boeing, met veiligheidsincidenten, problemen met de kwaliteit van de onderdelen en een staking van een aanzienlijk deel van het personeel. CEO Dave Calhoun werd aan de deur gezet en vervangen door Kelly Ortberg, de voormalige topman van de toeleverancier Rockwell Collins. Boeing wil meer controle krijgen over het productieproces en de kwaliteitscontrole en nam daartoe de toeleverancier Spirit Aerosystems over. De staking was na 53 dagen voorbij. Er werd voor de lopende vier jaar een loonsverhoging van 38 procent afgesproken.

Het derde kwartaal leverde een recordverlies op en ook de vrije kasstroom is negatief. Boeing voerde voor het eerst een kapitaalverhoging door. Die was nodig om de balans te versterken. Er werd in oktober iets meer dan 24 miljard dollar opgehaald met de uitgifte van nieuwe aandelen en een converteerbare obligatielening. De verwatering voor bestaande aandeelhouders bedraagt ongeveer 20 procent. Na het derde kwartaal (voor de kapitaalverhoging) bedroeg de schuldenlast 58 miljard dollar. Die zadelt Boeing op met een jaarlijkse rentelast van 2,6 miljard dollar. Voorlopig is er geen ruimte voor een dividend of aandeleninkopen.

Verwachtingen voor 2025

Volgend jaar moet het herstel dat de voorbije zomer startte, doorzetten. De kosten moeten dalen en het productieritme moet omhoog. De geplande ontslagen en de vermindering van het aantal managementlagen moet het effect van de loonsverhoging voor de overblijvers compenseren.

Nu de staking achter de rug is en Boeing een groter deel van het productieproces in handen heeft, kan het meer vliegtuigen produceren. Het orderboek is nog altijd goed gevuld en had eind september een waarde van 511 miljard dollar. Een tarievenoorlog tussen de Verenigde Staten en China zou maar een beperkte impact hebben, want het land staat voor slechts 2 procent van alle orders in. Een andere prioriteit is de afbouw van de schulden en dus ook een vermindering van de rentelasten.

De bouw van de 777X wordt met een jaar uitgesteld en het 767-vrachtvliegtuig gaat uit productie. Dat moet financiële ruimte vrijmaken voor de meer winstgevende toestellen. Een aantal verlieslatende defensiecontracten wordt niet verlengd. De nettowinst zal in 2025 in het beste geval vrij bescheiden uitvallen, maar de vrije kasstroom zou in de tweede jaarhelft weer positief moeten worden.

Waarom een favoriet?

Fundamentele investeerders zullen wellicht nog hun neus ophalen voor Boeing, want op een noemenswaardige nettowinst is het nog wachten tot 2026. Boeing is in die zin een tegendraadse keuze, want het herstel en de cultuuromslag zullen tijd kosten en er zullen nog wel enkele tegenslagen volgen. De prioriteit is het herstel van de geloofwaardigheid bij klanten en aandeelhouders. Als strategisch belangrijk bedrijf voor de VS zijn doemscenario’s voor Boeing niet aan de orde. We verwachten niet dat Boeing over drie maanden substantieel hoger zal staan, maar over twaalf tot achttien maanden moet dat wel het geval zijn.

Advies: koopwaardig
Risico: hoog
Rating: 1C

Koers: 156,54 dollar
Ticker: BA US
ISIN-code: US0970231058
Markt: New York Stock Exchange
Beurskapitalisatie: 116,1 miljard dollar
K/w 2024:
Verwachte k/w 2025:
Koersverschil 12 maanden: -33%
Koersverschil sinds jaarbegin: -40%
Dividendrendement:

Lees meer over:

Partner Content