Duurzaam en koopwaardige VegTech-aandelen

De VegTech Plant-based Innovation & Climate etf (ticker EATV) richt zich op duurzame voeding en materialeninnovatie. Naar eigen zeggen is het het enige fonds dat volledig is toegewijd aan die vitale en groeiende sectoren. En daarmee biedt het fonds een mogelijkheid te investeren in “wereldwijde best-in-class bedrijven die bijdragen aan een meer efficiënt, gezond, klimaatvriendelijk voedselsysteem”.
De leden van de VegTech Plant-based Innovation & Climate ETF zouden gezamenlijk een temperatuurstijging van 1,18 graden Celsius veroorzaken, onder de doelstelling van 1,5 graden Celsius in het klimaatakkoord van Parijs uit 2015. Volgens de website van de ETF zou de S&P 500 uitkomen op 2,86 graden Celsius opwarming. Achter die berekening gaan aannames schuil, bijvoorbeeld het uitsluiten van de olie-industrie, terwijl we daar vooralsnog niet buiten kunnen. Maar zonder in details te treden, lijken de beleggingen in de VegTech Plant-based Innovation & Climate ETF in ieder geval duurzaam te zijn.
Geen aanrader
Voor beleggers zitten wel wat haken en ogen aan deze tracker. De fondsomvang is met 5,3 miljoen dollar zeer beperkt. En wie kijkt naar het koersverloop sinds het begin van de handel op 28 december 2021, ziet een verlies van 38 procent. De S&P 500 steeg in die periode met 17 procent.
De VegTech Plant-based Innovation & Climate ETF waggelt tegenwoordig eerder zijwaarts. Soms is ook niet helemaal duidelijk waarom de opgenomen beleggingen nadrukkelijk duurzaam zijn. In de ETF zitten diverse bekende, winstgevende bedrijven, zoals AB InBev, Dole, Fresh Del Monte Produce en Corbion. Ook bevat de tracker diverse kleine, geregeld (nog) verlieslatende bedrijven. Een voorbeeld is Beyond Meat, dat ooit gehypet naar de beurs trok, maar vooral een teleurstelling is gebleken. De ETF lijkt dan ook niet meteen een aanrader. Wel geeft hij een belegger die zich richt op duurzaamheid, de mogelijkheid interessante beleggingen te vinden door de gekozen aandelen te overlopen. Wij vonden er twee.
Kanshebber 1: The Vita Coco Company
Het verhaal van The Vita Coco Company begon in 2003 met twee Amerikaanse vrienden in gesprek met twee Braziliaanse vrouwen die het kokoswater uit hun thuisland misten. Toen ze erachter kwamen dat kokoswater een enorme hit was in Brazilië, zochten ze naar manieren om het in de Verenigde Staten aan de man te brengen. Met succes. In oktober 2021 kwam het bedrijf naar de beurs en intussen heeft het een beurswaarde van 1,8 miljard dollar. Puur kokoswater is het hoofdingrediënt voor de producten die Vita Coco produceert, niet te verwarren met kokosmelk, dat een mengsel is van kokoswater en het witte vruchtvlees in de kokosnoten.
Vita Coco ondersteunt boeren die kokosnoten verbouwen op duurzame wijze. Daarbij worden, bijvoorbeeld, oude kokospalmen vervangen door jonge aanplantingen. Daarmee zijn ook volgende generaties verzekerd van kokospalmen van goede kwaliteit, die ook kunnen zorgen voor goede oogsten. Vita Coco heeft zich ertoe verbonden tot en met 2030 ondersteuning te bieden voor het aanplanten van 10 miljoen zaailingen.
Naast het oorspronkelijke pure kokoswater produceert Vita Coco een tiental varianten met, bijvoorbeeld, ananas of mango. Vita Coco gebruikt natuurlijke ingrediënten, maar voegt wel suiker toe aan zijn producten. Kokoswater is gezond, omdat het veel elektrolyten bevat: mineralen die in water een elektrische lading dragen en erg belangrijk zijn voor onder andere je zenuwstelsel. Het is ook uitermate geschikt om te drinken na het sporten, als alternatief voor sportdranken.
Consumenten blijken bereid een premie te betalen voor de pure ingrediënten en het duurzaamheidskarakter. En dat terwijl kokoswater vooral een restproduct is, omdat kokosnoten vooral worden gekweekt voor de eetbare kokos, de kokosolie of voor de schil, die in textiel verwerkt wordt. Vita Coco loopt dan ook niet het risico dat het in zijn omzetgroei geremd wordt door een gebrek aan kokoswater. Bovendien is de inkoopprijs amper aan marktfluctuaties onderhevig. Er is altijd genoeg.
Volgens onderzoek van Vita Coco is de Amerikaanse markt voor kokoswater in 2024 met 12,5 procent gegroeid in volume. De omzet van Vita Coco steeg in 2024 tot 516 miljoen dollar, een bescheiden 4,5 procent meer dan het jaar ervoor. Dat kwam door de beëindiging van een groot contract bij private labels (exclusieve productie voor bijvoorbeeld een supermarktketen) en wat tijdelijke voorraadtekorten door problemen in de aanvoerketen.
De omzetgroei varieerde de vier jaar ervoor, maar kwam met gemiddeld 15 procent fors hoger uit. Die 15 procent ligt in lijn met de langetermijndoelstelling die Vita Coco hanteert. Voor 2025 heeft Vita Coco een omzetprognose van 555 à 570 miljoen dollar vooropgesteld. De winst per aandeel, die in 2024 uitkwam op 0,94 dollar, zal naar verwachting iets harder groeien door verbeterende ebitda-marges (14,6% in 2024). Vita Coco lijkt, met een koers-winstverhouding van 32, een groeiaandeel dat de komende jaren mooie rendementen kan opleveren.
Kanshebber 2: Tate & Lyle Company
Het Britse Tate & Lyle Company (beurswaarde 2,4 miljard pond) produceert ingrediënten en oplossingen voor de voedingsmiddelenindustrie. Van oorsprong was het bedrijf groot in suikerproductie. In 2021 onderging Tate & Lyle een grote herstructurering. De bulkproductieactiviteiten gingen zelfstandig verder als Primient. Daarmee vertrok ook ruim de helft van de omzet. Sinds de afsplitsing richt Tate & Lyle zich op de ontwikkeling en de productie van gezonde ingrediënten voor zowel voeding als drank. De doelstelling is “het veranderen van levens via de wetenschap van voeding en bijhorende innovatie”. Dat moet gebeuren door op een duurzame manier betere voeding te maken, die tegelijkertijd ook smaakvol is.
Tate & Lyle maakt ingrediënten als stevia en sucralose. Die zoetstoffen zijn veelal erkend als een aanmerkelijk gezondere keuze dan suiker. Ook voedingsstoffen die structuur geven aan voeding, zitten in het assortiment.
Sinds de afsplitsing richt Tate & Lyle zich op de ontwikkeling en de productie van gezonde ingrediënten voor zowel voeding als drank.
Daarnaast zet Tate & Lyle in op de productie van ingrediënten voor voedingsmiddelen die niet genetisch gemodificeerd zijn en stabilisatoren, die in onder meer cake en ijs verwerkt worden om een goede kwaliteit te behouden. Ook produceert het bedrijf ingrediënten die gebruikt worden bij het maken van plantaardige voedingsmiddelen, zoals vleesvervangers. Al die zaken passen in de trend dat consumenten steeds meer op zoek zijn naar natuurlijkere, gezonde voeding en daarbij plantaardige voeding als gezonder en minder milieubelastend zien dan vlees. Tate & Lyle moet in staat zijn van die trends te profiteren.
Op de middellange termijn, tot en met 2028, gaat het bedrijf uit van een omzetgroei van 4 tot 6 procent en een ebitda-groei van 7 à 9 procent per jaar. De ebitda-marge lag de afgelopen drie jaar tussen 18,6 en 20,0 procent, wat prima is voor een bedrijf in de voedingsindustrie.
Tate & Lyle keert een goed dividend uit. Sinds de afsplitsing is de dividendhistorie kort, maar een gestaag groeiend dividend lijkt het meest waarschijnlijk. Het dividend zal waarschijnlijk minstens 19,10 pence per aandeel van boekjaar 2024 bedragen, goed voor een dividendrendement van 3,6 procent. De schatting voor de winst per aandeel over het boekjaar 2025, dat op 31 maart eindigde, is 50,0 pence. Met een bijhorende koers-winstverhouding van 11 lijkt Tate & Lyle (zeer) koopwaardig.
Groeiwaarde Celsius Holdings
Het Amerikaanse Celsius Holdings (ticker CELH) lanceerde zijn eerste energiedrankje in 2009. Energiedrankjes zitten veelal vol suiker. De ‘betere’ voeding van Celsius zit in de zero-sugarvariant. Ook is er geen aspartaam als suikervervanger toegevoegd en ontbreken kunstmatige kleur- of smaakstoffen. Tegelijkertijd zou klinisch bewezen zijn dat de drankjes het metabolisme en de calorieverbranding stimuleren.
De merknaam Celsius wordt steevast vergezeld van de ondertitel ‘live fit’. De omzet explodeerde van 14,6 miljoen dollar in 2014 naar 1,4 miljard dollar in 2024. In omzetgroei in dollars hoefde het kleine Celsius in 2024 alleen Coca-Cola voor te laten gaan. Niet geheel verwonderlijk nam PepsiCo in 2022 een aandelenbelang (8,5%). Tegelijkertijd startte een samenwerkingsverband, waarbij Celsius via het (distributie)netwerk van PepsiCo de groei verder aanjaagt.
Inmiddels is Celsius het nummer drie energiedrank in de Verenigde Staten. Ook internationaal breidt Celsius zich uit. Na een top van bijna 100 dollar medio 2024 viel de koers fors terug. Inmiddels veert hij weer op. Bij een geschatte winst per aandeel van 0,90 dollar bedraagt de koers-winstverhouding (k/w) wel een pittige 40 voor 2025. Een waarde om op te pikken bij koerszwakte.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier