Zowel in de Verenigde Staten als in Europa groeiden de volumes.
Ahold Delhaize behaalde in het eerste kwartaal van 2025 een omzet van 23,3 miljard euro, waarvan 13,9 miljard euro (60%) in de Verenigde Staten en 9,3 miljard euro (40%) in Europa. Zowel in de Verenigde Staten als in Europa groeiden de volumes. Tegen constante wisselkoersen bedroeg de omzetstijging 5,0 procent. Die omzetstijging kwam voor 2,9 procent door de overname van de Roemeense supermarktketen Profi, die sinds 3 januari 2025 effectief is.
De onlineverkopen groeiden met 12,7 procent, waarmee de online-omzetgroei voor het vierde kwartaal op rij boven 10 procent uitkomt. Met 3,3 miljard euro zijn de onlineverkopen goed voor 14 procent van het totaal.
Tegelijkertijd voerde Giant Food in de VS prijsverlagingen door op honderden producten uit het eigen assortiment en ruim 40 procent van de Stop & Shop-winkels voerde prijsverlagingen door op duizenden producten. Die kortingen om de omzetgroei te versnellen drukten op de onderliggende winstmarge. De ebit-marge daalde van 4,7 tot 4,4 procent. In Europa steeg die marge wel nog van 3,3 naar 3,4 procent. Het groepsgemiddelde kwam uit op 3,8 procent versus 4,0 procent in het eerste kwartaal van 2024.
Ahold Delhaize handhaafde de vooruitzichten voor 2025. Voor het hele jaar moet de gemiddelde onderliggende winstmarge uitkomen op 4 procent. De vrije kasstroom moet minstens 2,2 miljard euro bedragen. Daarvan gaat 1 miljard euro naar aandeleninkopen (2,9% van de huidige beurswaarde). Dat moet helpen de onderliggende winst per aandeel te laten groeien met een midden tot hoog enkelcijferig percentage. Daarbij is de kanttekening te plaatsen dat Ahold Delhaize uitgaat van een gemiddelde wisselkoers van 1,10 dollar voor 1 euro.
Conclusie
De markt gaat uit van een winst per aandeel van 2,70 euro voor 2025. De koers van het aandeel is in 2025 al ruim 15 procent gestegen. De koers-winstverhouding voor 2025 komt uit op 13,5, wat een correcte waardering is.