I. Lathouders (Bank Degroof): “Colruyt blijft prijsleider op Belgische distributiemarkt

Colruyt blijft de absolute prijskraker, zo meldt Testaankoop. Makro blijft weliswaar erg voordelig voor wie zweert bij merkproducten, maar gaat er ook flink op vooruit wat betreft de eersteprijsproducten.

Supermarkt Okay komt sterk binnen in het klassement, op gelijke hoogte met Makro, maar is dus duurder dan het moederbedrijf Colruyt.

Delhaize, vorig jaar de grootste verrassing dankzij zijn opeenvolgende prijsverlagingen, houdt stand op de derde plaats en is globaal gezien 9 % duurder dan Colruyt.

Net voor Carrefour, City Delhaize, Eurospar die allen globaal 10 % duurder zijn dan Colruyt. Met zijn nieuwe winkelconcept Red Market gaat Delhaize de strijd aan met discounters, maar er zijn nog te weinig winkels om een betrouwbare index voor de keten te berekenen.

Maar op de plaatsen waar de keten opent, lijkt er zich een strijd met Colruyt te ontspinnen. Match en Smatch blijven net als vorig jaar beduidend duurder dan het gemiddelde.

Globaal betaalt men er 25 en 28 % meer dan in de goedkoopste supermarkt! De onderlinge strijd tussen de supermarkten lijkt zich dit jaar vooral toe te spitsen op de eersteprijsproducten en de huismerken.

Ivan Lathouders (Bank Degroof): “Ik handhaaf een neutraal advies voor Colruyt, met een koersdoel van 200 euro.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content