Hoge investeringsinspanning bij Valeo
Dat de sector van de autoproducenten sterk presteert op de beurs, hoeven we U niet te vertellen. In eerste instantie waren het vooral de bouwers van luxewagens (BMW, Porsche en Daimler) die mooie koerswinsten lieten zien. Maar de afgelopen maanden leverden ook de zwaar getroffen Franse autoproducenten Renault en Peugeot een sterke beursprestatie.
Enerzijds is er volgens Geert Van Herck van Leleux natuurlijk de stijgende verkoop in de Aziatische groeilanden (vooral in het voordeel van de producenten van luxewagens), anderzijds zorgen de betere macroeconomische cijfers uit Europa voor een inhaalbeweging van de massaproducenten zoals Renault en Peugeot (die nog steeds sterk afhankelijk zijn van de Europese markt).
In het zog hiervan profiteren natuurlijk ook de toeleveranciers aan deze sector.
De aandelen van auto-onderdelenbouwers
zoals Faurecia en Valeo zijn ook al flink opgeveerd maar bieden nog potentieel.
Van Herck kiest voor Valeo omdat deze Franse groep vooral aan de Duitse automobielbouwers gelinkt is. 30% van de omzet gaat naar Duitse klanten en 26% naar Aziatische klanten.
Dit terwijl Faurecia vooral aan Peugeot levert en dus een iets hoger risico met zich draagt. Van Herck vermeldt tenslotte nog dat
Valeo sterke investeringsinspanningen blijft leveren in onderzoek&ontwikkeling en dit moet de toekomstige competitieve positie versterken. Het aandeel is koopwaardig.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier