Het jaar is goed gestart voor Danone, bedrijf is overnamekandidaat
Eén van de eerste Franse bedrijven die met cijfers over het eerste kwartaal naar buiten kwam, was Danone. En deze stelden volgens de analisten van Leleux niet teleur. Afgelopen dinsdag bevestigde de groep haar doelstellingen voor 2012 n.a.v. de publicatie van een omzetgroei van 7% in het eerste kwartaal die er kwam dankzij de toename van de activiteiten in de water-, medische voedings- en babyvoedingsdivisie.
Deze activiteiten compenseerden de minder goede prestaties van de zuivelproductendivisie. De groeicijfers voor het eerste kwartaal zijn +7,7% voor water, +3,8% voor babyvoeding en +7,1% voor medische voeding.
De prognose voor eind 2012 luidt: een omzetgroei tussen 5% en 7%, stabiele operationele marges en een vrije kasstroom die in de buurt van 2 miljard euro moet uitkomen. En dit ondanks een kosteninflatie aan de kant van de grondstoffen (+5% verwacht dit jaar).
Het management wijst er wel op dat de consumptie in West- Europa door de crisis onder druk staat. Maar daartegenover staat de dynamiek in Azië en Latijns-Amerika. Met een toename van 3% in de verhandelde volumes op de Parijse beurs werden de gepubliceerde cijfers positief verwelkomd door de beleggers.
De Dannon Greek wint marktaandeel in de VSA
Als concurrent van Nestlé en Unilever is Danone binnen de voedingssector het meest blootgesteld aan de Europese schuldencrisis. Want zowat 40% van zijn omzet wordt in Europa gerealiseerd (waarvan 7% in Frankrijk en 11% in Spanje).
In een interview verklaarde de voorzitter van de Raad van Bestuur, Frank Riboud, dat de groep vele “actieplannen” klaargestoomd heeft om extra groei te genereren op de groeimarkten in Azië en ook in Amerika. Want in de Verenigde Staten heeft Oikos (een merk van yoghurt) verder marktaandeel gewonnen in de groeiende markt voor Griekse yoghurt.
Hiermee consolideert Danone zijn leidende positie in de markt voor algemene zuivelproducten. Door bij de verkoop de klemtoon op de gunstige gezondheidseffecten te wijzen, stellen analisten vast, dat ondanks de verhoging van zijn prijzen, de verkoop van Danone goed standhoudt omdat de consument wel extra wil betalen voor gezonde voedingsproducten.
Groei heeft zijn prijs
Danone wordt volgens Leleux beschouwd als een defensief aandeel omwille van zijn voedingsactiviteiten. Daarnaast sluit de groep overnames (eerder kleinere dan grotere) niet uit om de groei te stimuleren in de opkomende landen.
Met vrij verhandelbare aandelen van meer dan 70% en geen enkele dominante aandeelhouder is Danone ook een potentiële overnameprooi en bezit het aandeel hierdoor ook een speculatief tintje in een sector die in volle consolidatie is.
Aan de huidige koers wordt Danone verhandeld aan 16,11 keer de geschatte nettowinst voor 2012. Dit is tevens het gemiddelde voor de sector. Met een intrinsieke waarde van 48,82 euro betaalt de belegger een premie van 8%,.
Maar het aandeel biedt wel een rendement van ongeveer 3% en we maken ons geen zorgen over de toekomstige coupons gezien de constante kasstromen. Op technisch vlak presteert de koers goed t.o.v. de CAC40 en het momentum van de afgelopen dagen moet toelaten om de horizontale weerstand op 57,30 euro te gaan testen. Het advies van Leleux luidt ‘opbouwen’.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier