Hennes & Mauritz blijft groeien
De eerstekwartaalresultaten van de modeketen Hennes & Mauritz waren beneden verwachting, zo merkt ABN Amro op. De winst daalde met 12,6%. Dit werd voornamelijk veroorzaakt door valuta-invloeden.
Toch blijft de bank zeer positief over Hennes & Mauritz (H&M). De omzet blijft toenemen met een brutomarge van ruim 55% en de analisten van de bank denken dat consumenten in verband met de moeilijke economische situatie het lagere prijssegment, waarin H&M actief is, zullen opzoeken.
In reactie op afnemende groei in verzadigde markten probeert H&M de gemiddelde verkoopprijs te verhogen, de kwaliteit te verbeteren en kleding onder de naam van een bekende ontwerper te introduceren.
H&M heeft onder de naam Collection of Style een hoger prijs-kwaliteitsconcept uitgebracht, dat statusgevoelige en kwaliteitsgerichte klanten zou kunnen aanspreken. Op lange termijn kan dit het merk H&M en de daarmee geassocieerde kwaliteit versterken.
De Duitse economie is erg belangrijk voor H&M omdat Duitsland met circa 25% van de omzet waarschijnlijk de belangrijkste markt van H&M is. De onderneming blijft hard groeien, mede door de economische recessie.
H&M gaat dit jaar voor het eerst winkels openen in de groeimarkten China en Rusland. Met veel succes deed het bedrijf dit afgelopen jaar al in Japan.
In totaal wil H&M dit jaar 225 nieuwe winkels openen. Tevens breidt het concern het assortiment uit met beddengoed en gordijnen. Het aandeel Hennes & Mauritz staat op de Recommended List van ABN Amro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier