Heineken meldt 18% autonome nettowinstgroei over 2009, blijft investeren in merken
Heineken heeft vandaag sterke resultaten over het jaar 2009 bekendgemaakt. Dit waren de hoogtepunten:
*De autonome nettowinstgroei bedroeg 18%, dankzij hogere opbrengsten per hectoliter en kostenbesparingen, en compenseert de autonome daling van het geconsolideerde biervolume met 5,4% die het gevolg was van de wereldwijde economische neergang.
*De vrije operationele kasstroom bedroeg EUR 1.741 miljoen, vergeleken met EUR 550 miljoen in 2008. De kasconversieratio lag op 148%.
*Er zijn besparingen van EUR 155 miljoen vóór belastingen gerealiseerd in het eerste jaar van het Total Cost Management-programma (TCM).
*Het voorgestelde totale dividend over 2009 is EUR 0,65 per aandeel; een stijging met 4,8%.
*Het platform voor toekomstige groei is getransformeerd door de geplande acquisitie van FEMSA Cerveza in Mexico, een nieuw samenwerkingsverband in United Breweries (India) en de voltooiing van de Sedibeng brouwerij in Zuid-Afrika.
De vooruitzichten voor dit boekjaar klinken eerder voorzichtig. Het wereldwijde economische klimaat zal ook in 2010 in enkele regio’s leiden tot een lagere bierconsumptie en downtrading.
Heineken voert een beleid om zijn sterke internationale marketingcapaciteiten op alle markten in te zetten voor de versterking van de belangrijkste merken (met inbegrip van Heineken.
Het is tevens bereid om de prijsstelling te handhaven en waar mogelijk te verbeteren. Het niveau van de prijsverhogingen zal beduidend lager zijn dan in 2009.
Heineken streeft er echter naar om accijnsverhogingen te blijven doorberekenen in de verkoopprijs.
Teneinde het marktaandeel en het waardeaandeel in de markten te vergroten, zal Heineken de investeringen in zijn merken intensiveren.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier