Goedkope menu’s maar stijgende marges bij McDonald’s
Als symbool van de hegemonie van de Amerikaanse cultuur is McDonald’s volgens Arnaud Delaunay van Leleux al gedurende vele jaren de belangrijkste fastfoodketen in de wereld met elke dag bijna 70 miljoen klanten.
Sinds de vroege jaren ’70 opende de toonaangevende fastfoodgroep over de hele wereld restaurants (40% van de omzet komt van het oude continent, 32% van Europa en 23% uit Azië-Pacific-Midden-Oosten-Afrika), zozeer zelfs dat er vandaag geen enkele hoofdstad ter wereld meer is waar er geen McDonald’s te vinden is.
Ondanks de vele aanvallen op de kwaliteit van het eten (zoals de vernieling van een McDonald’srestaurant door de antiglobaliseringsbeweging van José Bové in Frankrijk, de publicatie van het boek “Fast Food Nation” van Eric Schlosser of nog de vertoning van de documentaire “Super Size Me”) heeft de groep zich steeds vakkundig verdedigd door middel van communicatiecampagnes en een aanpassing van de menu’s.
Tijdens de presentatie van de kwartaalresultaten van Q1/2014 heeft het management van de groep aangegeven dat haar ambitie het “verbeteren van de aandeelhouderswaardecreatie is door het optimaliseren van haar kapitaalstructuur met het behoud van de financiële soliditeit op lange termijn en een optimalisering van de eigendomsstructuur” met name “in markten buiten de Verenigde Staten”.
Met andere woorden de groep is van plan om vooral meer franchises te openen in Europa en Azië (zeker met als doel hetzelfde franchisepercentage als in de VSA te bereiken) en dit heeft als uiteindelijk doel het verbeteren van de totale operationele
marge en hieruit voortvloeiend de winstgevendheid. Delaunay heeft een advies opbouwen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier