Gerard Rijk (ING): “Sterke omzet en EBITDA bij Duvel Moortgat”

Ook in 2010 kende Duvel Moortgat een mooie groei. Dankzij de onafgebroken aandacht voor kwaliteit en de inzet en gedrevenheid van haar medewerkers, slaagde Duvel Moortgat erin vrijwel met alle bieren een omzetstijging te noteren in haar prioritaire markten.

Een nieuw en sterk merk werd aan de portefeuille toegevoegd, namelijk De Koninck. In augustus bereikte Duvel Moortgat een akkoord voor de overname van 100 % van de aandelen van de groep Brouwerij De Koninck uit Antwerpen, met als sterkste merk het ‘Bolleke Koninck’.

De geconsolideerde omzet groeide met 21,2 %. 13,5% hiervan is interne groei, 7,7% wordt aangebracht door de groep De Koninck. De niet-Belgische markten waren goed voor 43,5 % van de geconsolideerde omzet.

De omzet in de prioritaire exportmarkten – Nederland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten – steeg in 2010 met 21,8 %. In de andere exportmarkten nam de omzet toe met 7,8%.

Duvel Moortgat blijft in het buitenland naast Duvel ook de andere merken uitbouwen. Dankzij de complementariteit van de bieren in de portefeuille, kan in de diverse markten het aanbod worden afgestemd op de lokale behoeften en smaken.

Om de groei te ondersteunen, werd ook in 2010 verder geïnvesteerd in mensen en merken. De structuren in binnen- en buitenland werden versterkt. Het aantal werknemers steeg van 170 bij de beursgang in 1999, naar 719 eind 2010. Dit is inclusief 70 werknemers van de groep De Koninck.

Duvel Moortgat heeft in 2010 een mooi resultaat kunnen neerzetten. Indien zich geen nieuwe en onverwachte ontwikkelingen voordoen op economisch vlak in de belangrijkste markten, vertrouwt de groep erop dat ze verder kan groeien in omzet en resultaat in 2011.

Gerard Rijk (ING): “Ik zag een sterke omzet en EBITDA bij Duvel Moortgat, waarbij het uiteindelijke resultaat beter dan verwacht was. Vanwege de waardering heb ik slechts een neutraal advies.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content