Gemengd beeld bij AB InBev

De grootste bierbrouwer ter wereld slaagde erin de daling van de verkochte volumes te compenseren via het grotere aandeel van duurdere merken en een prijsverhoging.

De omzet en de bedrijfskasstroom (ebitda) van de groep tekenden in het derde kwartaal respectievelijk 9,1 en 12,4% organische groei op. Indien ook rekening gehouden wordt met de sterke wisselkoersschommelingen steeg de omzet maar met 0,5% en de bedrijfskasstroom met 1,5%. Dit is te wijten aan de sterke daling van de Braziliaanse real.

De resultaten werden ondersteund door een stijging met 10,2% van de inkomsten per hectoliter. Deze stijging is vooral te danken aan Brazilië (naast de VS de belangrijkste markt voor AB InBev) waar de inkomsten per hectoliter met 18% zijn gestegen nadat de verhoging van de prijzen – traditioneel in het vierde kwartaal – werd vervroegd naar het derde kwartaal. AB InBev hield in die prijsstijging ook rekening met een nieuwe belasting op dranken die vanaf 1 oktober zou ingaan, maar die uiteindelijk zes maanden werd uitgesteld.

De groep slaagde erin zijn winstgevendheid te verbeteren. De stijging van de productiekosten (+6,6%) en de commerciële kosten (+5,1%) is immers lager dan de stijging van de inkomsten per hectoliter (+10,2%). De belangrijkste ontgoocheling in het kwartaalrapport is de daling met 0,3% van de verkochte volumes. In juli had AB InBev immers aangegeven dat de daling met 0,1% in het tweede kwartaal een eenmalige gebeurtenis zou blijven.

Dankzij de daling van de interestlasten steeg de nettowinst met 15,6% tot 1,8 miljard dollar. De winst per aandeel (1,15 dollar) komt echter onder de verwachting van analisten uit, die mikten op 1,20 dollar. AB InBev blijft zeer vaag voor het vierde kwartaal. De sterke groei van de inkomsten per hectoliter zal moeilijk herhaald kunnen worden gezien de prijsstijging in Brazilië die al in het derde kwartaal werd doorgevoerd. Opmerkelijk is ten slotte dat de groep marktaandeel verloor in zijn twee belangrijkste markten, Brazilië (-1,1%) en de VS (-0,23%), net als in België en Rusland. In China steeg het marktaandeel met 0,20 procentpunt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content